Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Zwemmen en waterpolo: Nayade

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: zwem- en waterpolovereniging Nayade

Wat is er zo leuk aan Nayade?
“Hier zwemmen mensen van echt álle niveaus. Sommigen kunnen nauwelijks zwemmen en anderen hebben Olympische aspiraties. Maar je doet wat je zelf wilt, hier zijn weinig verplichtingen”, zegt Fontysstudent Floor Rüwen, die sinds september lid is.
Ze vindt de club ‘hecht, maar open’. “Er is meteen een warm welkom voor nieuwe leden en je wordt vanzelfsprekend meegevraagd naar activiteiten.”

Welke activiteiten zijn er zoal?
In januari was er uiteraard een nieuwjaarsborrel en bierpong, in februari houdt Nayade een bierproef. Het is echt niet dat er altijd bier bij komt kijken; Nayadianen spelen ook graag Stef Stuntpiloot in het Nayadehuis of doen een eetestafette op verschillende locaties bij de leden thuis. En oh ja, ze hadden laatst ook een wijnproef. En dat was best leerzaam, volgens bestuurslid Auke Koops, tweedejaars Medische Wetenschappen en Technologie (BMT).

Hoe gaat een training in zijn werk?
Rolijn van Vught, alumna IE&IS, laat de zwemmers alles ín het bad doen, van warming up tot cooling down. De kern is vandaag de vlinderslag. Als poloster Ismay Cohen (student IE&IS) dat had geweten, had ze haar zwempakje meegenomen, de vlinderslag is haar favoriet.
Voor de trainster zelf is dat borstcrawl en schoolslag, Auke levert zijn beste prestaties op de 4x100 m estafette borstcrawl en Floors lievelingsslag is de schoolslag. Rond haar 16de had ze maar 34.62 sec nodig om daar vijftig meter (lange baan) mee vooruit te komen.

Wat moet je meemaken bij Nayade?
Het vlaballen! Ismay verklapt de beste strategie voor dit spel waarbij je vla of yoghurt via waterpistolen op het lijf van een ander moet spuiten. “Zorg dat je in het yoghurtteam komt. Dan krijg je vla op je, en niet die zure stinkyoghurt.” Auke is het daar helemaal mee eens: “En het is nog veel lekkerder ook bij het aflikken”. Benieuwd? Dit evenement wordt jaarlijks georganiseerd op Hemelvaart bij de natuurplas ‘het gat van Waalre’.

Hoe zijn de banden met oud-leden?
Oud-waterpoloërs zijn verenigd in Nayade Classic en dat heeft vijf teams en een eigen bestuur. Met nieuwjaarsborrels en constitutieborrels in Pepper, de stamkroeg op Stratumseind, ontmoeten huidige studentleden en de ‘oudjes’ elkaar. Daar hoorde Ismay dat het vroeger ‘heel normaal was dat de hele dames 2 een relatie had met de hele heren 1’. “Dat is nu helaas niet meer zo”, zegt ze, “op mijn eigen relatie na, haha.”

Facts and figures

Naam: Zwem- en waterpolovereniging Nayade

Opgericht in: 1961

Beste prestatie: NK 2014, 4x 100 vrij heren.

Aantal leden: ongeveer 200, evenveel dames als heren.

Doel: NSZK winnen en Nayadetoernooi waterpolo (26 juni 2015) groot maken.

Bijzonderheid: Oudste studentenzwemvereniging van Nederland.

Trainer bij zwemmen: naast Rolijn van Vught nog vier anderen. Bij polo ook vier trainers.

Training: elke dag

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!