Campusbus aan kop in nieuws-top-10

Campusbus aan kop in nieuws-top-tien Cursor-website

Een lijnbus over het TU/e-terrein, het mega-Tetris van Thor en de raadsvragen over de vervroegde eindtijd van het feest tijdens het Hajraa Buitentoernooi - het zijn de best gelezen stukken op de site van Cursor afgelopen collegejaar. Ook de introductie van het nieuwe alumnigeschenk en het einde van de Intro-cantus bleken geliefd leesvoer.

1. Nieuwe buslijn verbindt TU/e en NS-station: met 3.110 unieke paginaweergaven bleek het Cursors best gelezen artikel van 2014-2015. Of buslijn 104 zélf net zo in trek is, is overigens nog maar de vraag. De proef wordt op dit moment geëvalueerd, mede naar aanleiding van een TU/e-brede enquête waarvan de uitkomsten binnenkort worden verwacht.

2. Ook lazen bezoekers van onze site graag over het mega-Tetris-spel van Thor, studievereniging van de faculteit Electrical Engineering. Thor was al twee jaar uit op een Guinness-record en wist dat op de eerste decemberdag van 2014 dan eindelijk te bereiken.

3. Kom niet aan onze geliefde feestjes, want dan kom je aan óns. Veel interesse was er dan ook voor de raadsvragen naar aanleiding van de vervroegde eindtijd voor de befaamde Hajraa-feesten, die de volleybalvereniging geeft tijdens haar jaarlijkse Buitentoernooi.

4. Eveneens in het feest-segment: het nieuwe geschenk voor afgestudeerde masters aan de TU/e, een bewaarkoker voor de bul. Een kleine negentienhonderd unieke lezers trok Cursors online artikel hierover.

5. Daarna op de lijst, van minder feestelijke aard: het einde van de traditionele cantus als afsluiter van de Intro. De vrees hiervoor bestond al even, begin juni werd ze bewaarheid. Half augustus sluiten de nieuwkomers hun kennismakingsweek af met een waterspektakel.

6. Thor scoort, naast zijn Tetris-spel, ook met een stunt in de MediaMarkt. De studievereniging liet, in het kader van een workshop, zo’n vijfenzeventig studenten stiekem televisies op standby zetten met een zelfgeknutselde afstandsbediening. De stunt, waarna twintig studenten een jaar lang de toegang tot de elektronicawinkel werd ontzegd, was goed voor 1.797 unieke lezers.

7. Een artikel dat wij, vanwege het vele liken en delen, persoonlijk hóger in de top-tien hadden ingeschat: het bericht over TU/e’s eigen satirische nieuwswebsite, De Slash. Het item trok 1.779 unieke lezers - op dat moment waarschijnlijk een lachertje voor de schrijvers van De Slash, die de verkeersdrukte op hún site aanvankelijk nauwelijks konden geloven.

8. Ook één van onze columnisten, Jim Stolk, schopte het tot de top-tien met ‘Onzichtbaar’. Het kritische schrijfsel van de student, over de onzichtbaarheid van de TU/e buiten de provincie en het universitaire pr-beleid, leverde zowel stevige bijval als grote verontwaardiging op.

9. In oktober meldden we dat driekwart van de universitaire eerstejaars een opleiding met matige of slechte baanvooruitzichten heeft gekozen. Onder andere voor veel technische studies waren de verwachtingen in negatieve zin bijgesteld. Het bericht werd goed gelezen; kennelijk wilden vooral veel studenten even checken hoe ze ervoor staan.

10. Ook interessant bleek het bericht over een sluiproute naar de basisbeurs voor masterstudenten, door een maand eerder in te schrijven. Het bericht werd door 1.555 unieke lezers gezien.

Wat we niet meenamen in deze terugblik, zijn de berichten over universiteitsgenoten die afgelopen collegejaar overleden. De belangstelling binnen de TU/e was echter groot; in de feitelijke -door Google Analytics gegenereerde- top-tien staan maar liefst vier overlijdensberichten.