TU/e zakt in strijd om duurzaamheid

Wageningen Universiteit is voor de derde keer op rij verkozen tot de meest duurzame hogeronderwijsinstelling van het land. Ook de Vrije Universiteit en de Hogeschool Utrecht krijgen een pluim van studentenorganisatie Morgen. De TU/e zakt maar liefst zes plaatsen ten opzichte van vorig jaar en eindigt nu als tiende.

Voor de uitreiking van de jaarlijkse ‘SustainaBul’ oordeelt Morgen niet alleen over waterbesparing, duurzame inkoop en afvalreductie van hogescholen en universiteiten; de studenten bekijken ook of aan instellingen onderzoek wordt gedaan naar bijvoorbeeld biodiversiteit en of studenten les krijgen over duurzaamheid.

Wageningen heeft weliswaar opnieuw gewonnen, maar voor het eerst reikt Morgen twee extra hoofdprijzen uit. De prijs voor de grootste stijger ging naar de Vrije Universiteit Amsterdam, die vanuit de onderste regionen van de ranglijst op nummer drie terechtkwam. De Hogeschool Utrecht had het ‘meest iconische project’: HU-studenten helpen huiseigenaren hun woning zodanig te verbouwen dat die energieneutraal wordt.

Meedoen is belangrijker dan winnen, benadrukken de ideële studenten van Morgen. “De ranking is niet het belangrijkst”, aldus voorzitter Mart Lubben in een persbericht. “Het gaat om het uitwisselen van kennis en ervaring, zodat instellingen van elkaar kunnen leren.”

De lijst is dan ook opgedeeld in drie categorieën. De vijf instellingen met de meeste punten zijn ‘goud’, dan komen ‘zilver’ en ‘brons’. De TU/e bezette in 2013 en 2014 respectievelijk de vijfde en vierde plaats, posities die goed waren voor het predikaat 'goud', maar moet dit jaar genoegen nemen met zilver.

De zes instellingen die overblijven, bungelen onderaan in de categorie ‘overig’.