COSMOS daagt TU/e uit voor kussengevecht

Zo’n honderd ‘strijders’ hoopt internationale studentenvereniging COSMOS te trekken met een megakussengevecht, op zaterdag 4 april in de markthal bij MetaForum. Het evenement vindt plaats op International Pillow Fight Day, dat in Nederland onder meer ook wordt gevierd op de Amsterdamse Dam en op festival Paaspop in Schijndel.

International Pillow Fight Day, dat zijn zevende editie tegemoet gaat, is een initiatief van de Urban Playground Movement, opgericht in 2005. Dit internationale netwerk pleit voor het organiseren van speelse evenementen in de openbare ruimte - van kussengevechten tot feestjes in de metro.

Op 4 april vormt ook de TU/e het toneel voor een megakussengevecht. “De markthal van MetaForum wordt voor allerlei activiteiten gebruikt en een kussengevecht leek ons hier ook wel op zijn plaats”, verklaart Marius Lazauskas, bestuursvoorzitter van de organiserende internationale studentenvereniging.

Er zijn kussengevechten van 13.00 tot 16.00 uur, COSMOS hoopt op zo’n honderd deelnemers. Wie drie euro overheeft voor een presale-ticket, krijgt hier een kussen van de organisatie -ingeslagen bij de Zweedse meubelmagnaat- voor terug. Deelnemers mogen ook hun éigen kussens meebrengen, maar dat zou volgens Lazauskas kunnen leiden tot een oneerlijke strijd. “We roepen mensen op om vooraf een kaartje te kopen; op die manier zijn alle gebruikte kussens hetzelfde en zijn er minder Uber-Super-Pillows.”

Al te strikte beperkingen kent het spel niet, “bovenal houden we onszelf vast aan de regels van chaos en wanorde”, aldus Lazauskas. Maar volgens de COSMOS-voorzitter zullen ook enkele bepalingen worden toegepast uit ‘Pillows and Blankets’, een aflevering uit het derde seizoen van de Amerikaanse ‘single-camera’ televisiecomedy Community.

Volgens de Urban Playground Movement heeft zes jaar ervaring geleerd dat het zelfregulerend vermogen van de stoeiende meutes doorgaans groot is en dat omstanders zelf snel ingrijpen als een kussenduel uit de hand dreigt te lopen. Wél waarschuwen de initiatiefnemers voor een mogelijk keerpunt na circa twintig minuten, wanneer “people may gain their ‘second wind’ and begin forming ad-hoc alliances, charging the middle in forms reminiscent of historical fiction films like Braveheart or 300".

Deelnemers aan het TU/e-gevecht mogen hun gekregen kussens na afloop houden. Lazauskas: “Dat wil zeggen: als ze het gevecht overleven.” Voor concurrentie van andere kussengevechten in de Eindhovense binnenstad vreest COSMOS niet. “Voor zover wij weten, komt er ook één op de Markt, maar pas in juni. En onze markthal heeft sowieso een belangrijke plus: een dak.”