Daniele Raiteri vorig jaar juni bij zijn promotieplechtigheid. Foto | PhotOdette

Else Kooi Prijs voor oud-promovendus EE

Daniele Raiteri heeft vandaag tijdens het ICT.OPEN2015 symposium in Amersfoort de Else Kooi Prijs 2015 gekregen. De Italiaan krijgt de prijs van vijfduizend euro voor zijn oplossingen om de variabiliteit van organische elektrische componenten op plasticfolie te kunnen hanteren. Raiteri promoveerde vorig jaar juni cum laude aan TU/e-faculteit Electrical Engineering.

Van plastic elektronica kun je zeer goedkope, flexibele sensoren maken, die bijvoorbeeld – geïntegreerd in verpakkingsmaterialen – kunnen aangeven of het verpakte voedsel nog vers is. Het nadeel is dat van de organische halfgeleiders die hiervoor nodig zijn, geen twee componenten exact dezelfde karakteristieken vertonen. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor het ontwerpproces van de organische elektronische schakelingen.

Daniele Raiteri ontwikkelde tijdens zijn promotie in de groep Mixed-Signal Microelectronics diverse nieuwe oplossingen om dit variabiliteitsprobleem te omzeilen. Volgens het juryrapport overklassen zijn creaties de stand der techniek. Zo maakte hij een organische versterker en een oscillator waarvan de specificaties grootteordes beter waren dan tot op dat moment ooit bereikt.

Zijn onderzoek leidde daarnaast tot twee octrooiaanvragen voor oplossingen voor een betere geometrie van organische transistors. Raiteri werkt momenteel bij halfgeleiderfabrikant NXP.

De Else Kooi Prijs wordt jaarlijks toegekend aan iemand die in Nederland werkzaam is in het vakgebied van het toegepast halfgeleideronderzoek. Else Kooi (1932-2001) was een pionier in de halfgeleidertechnologie.