Het beste idee van de TU/e

Aanmaakbier, een elektrische fiets met gps-systeem, fietsbanden die niet meer lek kunnen. Het zijn drie innovatieve ideeën waarmee studenten hopen de TU/e-contest te winnen. Alle TU/e-studenten kunnen meedoen aan deze wedstrijd, waarbij de winnaar hulp krijgt om zijn of haar idee te realiseren.

Een drone die rozenblaadjes strooit bij een bruiloft. Een ‘slimme riem’ waarmee je hartslag, gewicht en suikerspiegel kunt controleren. De amfibierfiets – een bierfiets waarmee je niet alleen op land kunt rijden maar ook mee kunt varen op het water. Aan originaliteit ontbreekt het niet bij de TU/e’ers tot nu toe hun idee hebben ingediend voor de TU/e-contest.

Inmiddels hebben studenten –individueel of in groepjes- zestig ideeën ingestuurd. Lino Thewissen van het uitvoerende bedrijf Soapbox geeft aan te hopen tot zo’n 150 inzendingen te komen. Het idee kan van alles zijn, als het maar innovatief, technisch en maakbaar is. Ook ideeën die al (deels) zijn uitgevoerd in projecten mogen meedingen. Thewissen: “We hebben het zo breed mogelijk gehouden. De vakjury kijkt met name naar hoe studenten hun idee verwachten te realiseren.”

Het idee voor de wedstrijd kwam opborrelen tijdens de opstart van het Bachelor College. Lex Lemmens, Dean van het Bachelor College: “We willen graag dat onze studenten innovatief en ondernemend zijn. Dat staat zo ook in onze onderwijsvisie. De sfeer buigt steeds meer in die richting. Denk aan Storm, Stella en het honors programma. Dit initiatief is een goede informele manier om studenten uit te dagen.”

Naast de vakjury- die bestaat uit afgevaardigden van bedrijven als ASML, Shell, Brightlands Chemelot Campus, Bosch, Huawei, Cofely, Anderis en High Tech Campus Eindhoven- kunnen deelnemers online stemmen krijgen van het ‘publiek’.  Ideeën kunnen tot 5 april worden ingestuurd. Vervolgens wordt er op basis van het oordeel van vak- en publieksjury een top 20 samengesteld. De halvefinalisten krijgen een workshop over het doorontwikkelen van een innovatief idee naar een echt bedrijfsmodel. Die vijf halvefinalisten zijn 25 mei bekend en de finale is woensdag 3 juni tijdens de Dutch Technology Week in het Auditorium. De vijf finalisten pitchen daar hun project voor de vakjury.