Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Voetbal: Pusphaira

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: de voetballers van Pusphaira.

Waarom hebben jullie zo’n moeilijke naam?
“Het is juist een leuke naam”, zeggen Laura van Erp (derdejaars Bouwkunde) en Nienke van Loon (eerstejaars Fontys-pabo). Ze spelen in Dames-2 en zijn beiden bestuurslid. “Niemand kan de naam uitspreken en vaak wordt ie verkeerd gespeld.” De club heeft wel iets met poezen; het clubblad heet Poespas en ze hebben een poezenpak waarmee de voorzitter zich kan verkleden tot mascotte. “De naam Pusphaira komt uit het Grieks: pus betekent voet en spheres betekent bal”, weet Tim Bakers, die in de lustrumcommissie zit.

Waarom hebben jullie zo’n lelijk tenue?
“Vind je dat lelijk? Nee toch?” Pusphaira speelt in blauw-groene shirts waar de kleuren gescheiden worden door een diagonale witte streep. “Toen we ons aanmelden bij de KNVB was deze kleurencombinatie de enige die er nog over was, zeggen ze.” Girtje Loogman uit D2 (eerstejaars Technische Bedrijfskunde) is, net als de anderen, juist trots op naam en shirt.

Jullie spelen in de KNVB-competitie. Hoe zien andere verenigingen jullie?
Laura: “Tegenstanders zijn wel verbaasd dat wij bijna allemaal aan de TU/e studeren. Oh, slimme koppen, zeggen ze dan.” Een nadeel voor studententeams is dat het thuisfront vaak ver weg is. “Dan is er voor ons minder publiek.” Alleen de ouders van voorzitter Philip Klees zien elke wedstrijd die hij met P1 (het eerste herenteam van Pusphaira) speelt.

Hebben jullie bijgeloof of vreemde gewoontes?
“Voor de wedstrijd moet ik wel altijd naar het toilet”, zegt Mark van den Bosch uit P1, masterstudent Scheikundige Technologie. “Ik ook”, roepen de dames. Even doorvragen maakt duidelijk dat het bij de heren om een grote boodschap gaat en bij de vrouwen om een kleine.

Welk team valt op?
Mark vindt dat zijn team, P1, het hoogste herenteam, ‘op de gekste manier ooit’ promoveerde vorig seizoen. Er komt een uitleg die eindigt in een soort van liedje omdat hij met zijn Limburgs accent zijn daverend enthousiasme nauwelijks onder controle kan houden. Voor de club is die promotie naar de vierde klasse goed (woorden van Laura), maar voor P1 is het zwaar. “We staan niet voor niets een-na-laatste”(woorden van Mark).

Wat doet Pusphaira als ze niet voetbalt?
De selectie (P1 en P2) en de damesleden zijn heel actief. Ze organiseren een bierpongtoernooi, lopen een stropdassenkroegentocht op Stratumseind en doen ook mee aan de Batavierenrace. Girtje is nog maar een half jaar lid en nu al mede-organisator van deelname van Pusphaira aan de grote estafetteloop. Girtje: “We doen mee met vijftig personen, verdeeld over twee teams. De laatste etappe zal de voorzitter afleggen in ons poezenpak.”

Facts and figures

Naam: Pusphaira Opgericht in:1965

Meest trots op: leden zijn actief en de prachtige accommodatie op sportcomplex de Hondsheuvels.

Aantal leden: 150 wedstrijdleden en 40 trainingsleden (en 40 oud-studenten die in ondervereniging OSVV spelen).

Doel: een mooie lustrumweek organiseren in oktober en kampioenstitel voor 1 of 2 teams.

Bijzonderheid: Erelid Jos Halmans is als vrijwilliger en trainer al dertig jaar betrokken bij de club.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!