In de Skybar van CHEOPS. Foto | Bart van Overbeek

ProZAc houdt grootste kroegentocht ooit

Een recordaantal van 660 studenten liep gisteren mee in de kroegentocht die ProZAc - de activiteitencommissie van Protagoras - jaarlijks organiseert. Sommige studenten liepen voor de eerste keer mee, voor andere studenten was het hun lustrum. De tocht staat in het teken van kennismaking met andere studenten en studentenkroegen.

Het is 19 maart, iets over vier uur. Anna de Voogel (18) en haar vriendinnen Yvonne de Hond (19) en Lisanne van Wijngaarden (18), alle drie eerstejaars BMT, staan rond een hangtafeltje in In Vivo - de kroeg van studievereniging Protagoras. Ze wachten nog tot hun groepje compleet is, dan gaan ze voor het eerst de kroegentocht lopen die is georganiseerd door ProZAc, de activiteitencommissie van Protagoras. Op de tafel voor hen ligt de nog lege stempelkaart waarvoor ze in de vijf kroegen die ze aandoen, ieder twee biertjes of fris krijgen. Verwachten ze kennis te gaan maken met andere studenten? “We kijken er naar uit andere borrelruimtes te leren kennen. Maar de gezelligheid staat voorop”, vinden ze alle drie.

Protagoras-bestuurslid en In Vivo-kroegbaas Amber Meeder meldt dat deze kroegentocht, met 660 studenten, waaronder 250 Protagonisten, de grootste is die ooit is gehouden op de TU/e-campus. “Waarschijnlijk heeft de inzet van de social media erg geholpen. Maar er is ook veel  geflyerd, er zijn posters opgehangen en ook de besturen van alle studieverenigingen hebben hard hun best gedaan om hun leden te mobiliseren”, verklaart Amber het grote succes.

Onderweg naar Flux lopen groepjes studenten waarvan enkele een nepsnor en baret dragen. Luidkeels zingend, lachend en pratend zijn ze op weg naar de volgende halte. Op het dakterras van Flux dat Thor deelt met Van der Waals staat Lisanne Kok (23), vijfdejaars BMT. Samen met haar huisgenoten van Huize Schrael viert ze haar ProZAc lustrum en ze kijkt met veel plezier terug op vier eerdere ‘epische’ tochten. “Het is een beetje carnaval, iedereen komt lekker los en bij elke kroeg neemt de gezelligheid toe.” Er wordt druk geknikt door de huisgenoten om haar heen. Dit keer zijn het niet alleen BMT 'ers. Kok wijst en somt op: “Natuurkunde, bouwkunde, werktuigbouwkunde, industrial design.”

Ed Hyde (21) eerstejaars Werktuigbouwkunde en lid van het  groepje ‘Droeftoeter Alaaf’, heeft het in  Ludic als ‘debutant’ prima naar zijn zin. De reden: “Het bier van studievereniging Lucid is goed”. Dat er uit deze tocht mooie dingen voortkomen, bewijst de relatie die twee jaar geleden ontstond tussen tafelgenoot Amy Berendsen (20) en haar vriend Hein de Hoop. ”Hier hebben we onze eerste date afgesproken”, lacht de derdejaars BMT.