Eerdere editie van de borreltocht. Foto | Protagoras

Van der Waals doet niet mee aan campuskroegentocht

Van der Waals doet als enige studievereniging niet mee aan de traditionele campusborreltocht van Protagoras, dit jaar op 28 april. De capaciteit van de natuurkundekroeg is volgens de bestuurders ontoereikend. Vanwege het stijgende aantal deelnemers aan de borreltocht zag de organisatie zich voor het eerst genoodzaakt Van der Waals-leden uit te sluiten van deelname.

Van der Waals-secretaris Elvira Koolen is er eerlijk over: haar vereniging kan “de grote golven borrelaars die deelnemen aan de ProZac-borrel” (naar verwachting achthonderd dit jaar) simpelweg niet aan. Dit niet in de laatste plaats vanwege “het sterke speciaalbier-karakter van onze borrel en de afwezigheid van taps”.

Bovendien, zo zegt ze, wordt de eigen donderdagmiddagborrel in Flux gewoon al zo goed bezocht door mensen van de eigen faculteit, dat de borrelruimte voor de campuskroegentocht ook in vierkante meters tekortschiet. Eerder maakte De Salon, zoals de Van der Waals-kroeg heet, daarom ook al geen deel uit van de campusbrede borreltocht.

Koolen wijst op de toenemende populariteit van het evenement, waarop de organisatie volgens haar heeft moeten beslissen dit jaar deelnemers te weren. De leden van Van der Waals werden “helaas als eersten van de lijst gestreept”. Ze zegt het besluit van de organisatie te begrijpen, “maar we vinden het desalniettemin jammer dat onze leden niet meer welkom zijn. De borreltocht was onder onze leden namelijk érg populair”.

Sanne Bleser van ProZAc (Protagoras’ Zinderende Activiteitencommissie) bevestigt dat sprake was van een lastige situatie. Volgens haar is, in overleg met Van der Waals, wel degelijk gepoogd om tot een voor iedereen passende oplossing te komen. Zo is onder meer geopperd om de twee biertjes (of frisdrankjes) die de deelnemers in andere kroegen krijgen, bij Van der Waals te vervangen door één speciaalbier. Ook is er volgens Bleser over gesproken om bij de natuurkundevereniging een lager aantal groepen langs te sturen.

De partijen zijn er, vooral vanwege de hogere inkoopprijs van Van der Waals’ speciaalbieren, echter niet uitgekomen - dit tot spijt van zowel Van der Waals als ProZAc, benadrukt Bleser. “En dat betekent inderdaad dat we hun leden hebben moeten uitsluiten van deelname. Zodra een vereniging haar kroeg niet beschikbaar wil of kan stellen, hebben wij dus één ruimte minder, waarover we alle deelnemers moeten verdelen.” En dat zou ProZAc op haar beurt weer voor capaciteitsproblemen stellen, aldus Bleser.

Geen overlast voor bieb

Ook met GEWIS (Wiskunde & Informatica) moest overigens even nadrukkelijk worden overlegd over deelname van deze studievereniging aan de kroegentocht. Dit vanwege het risico op geluidsoverlast voor bezoekers van de bibliotheek in MetaForum waar ook GEWIS gehuisvest is. Borrelaars worden op 28 april dan ook via een zo kort mogelijke route en de liften naar de verenigingskroeg op de derde verdieping gestuurd, “wij zullen er als commissie zelf bij zijn om dat in goede banen te leiden”, verzekert Bleser.

Bleser noemt het “absoluut jammer” dat één vereniging dit jaar buiten de boot valt en benadrukt dat Van der Waals aan toekomstige edities mogelijk gewoon weer mee zal doen. “Volgend jaar zit er bij ons weer een nieuwe organisatie en bij hen een nieuw bestuur; wellicht dat die groepen er wél uitkomen.” Ook Andy van der Velde, borrelsecretaris van Van der Waals, zegt: “Natuurlijk willen wij voor volgend jaar wel met de organisatie rond de tafel zodat Van der Waals-leden dan wél weer mee kunnen doen”.

ProZAc verwacht dit jaar een recordaantal van achthonderd deelnemers; in 2015 waren dit er nog honderdvijftig minder. Aan de tocht doen negen borrelruimtes op het TU/e-terrein mee, waarvan deelnemers er (in groepjes van maximaal tien personen) vijf bezoeken. In elke kroeg wachten iedere deelnemer twee drankjes, na een half uur schuiven de groepen door.

Deelname aan de borreltocht kost 8,30 euro per persoon, aanmelden kan tot 21 april via de website. Zie ook het Facebook-evenement voor meer info.