Europese subsidies voor aanpak medische problemen

Christian Ottmann en Natal van Riel, beiden UHD bij Biomedische Technologie, hebben ieder een Europese subsidie binnengehaald uit het Marie Curie-programma van Horizon 2020. Een subsidie van 3,3 miljoen euro is bedoeld voor onderzoek naar een nieuw type geneesmiddel-moleculen en bijbehorende nieuwe ontwikkelmethode onder leiding van Ottman. Van Riel onderzoekt de rol van veranderingen in spiermetabolisme bij veroudering en ontvangt 250.000 euro.

Christian Ottmann is coördinator van een consortium van drie grote farmaceutische bedrijven (AstraZeneca, GlaxoSmithKline, UCB), twee kleine bedrijven (Lead Discovery Center en Taros) en zes partneruniversiteiten (TU/e, University of Prague, Universita di Siena, Université Lille1, University of Leeds en University of Dundee). Deze samenwerking heeft als doel om een nieuw type geneesmiddel-moleculen en nieuwe ontwikkelmethode te onderzoeken.

Met dit nieuwe type moleculen hopen ze een aantal medische problemen aan te pakken op het gebied van kanker, neurologische aandoeningen zoals Alzheimer of Parkinson, longziekten, ontstekingen en metabolische aandoeningen zoals diabetes. Met de binnengehaalde 3,3 miljoen euro zullen 13 promovendi aangesteld worden.

Natal van Riel maakt deel uit van een samenwerkingsverband van 18 Europese partijen, genaamd PANINI (Physical Activity and Nutrition INfluences In ageing); uit Nederland zijn vijf partijen betrokken: de TU/e, de Vrije Universiteit van Amsterdam, TNO, unie van ouderen bonden en Danone Nutricia Research.

Van het totaalbedrag van 2,8 miljoen euro gaat een bedrag van ca. 250.000 euro naar onderzoek aan de TU/e dat zich zal richten op het effect van veroudering en leefstijl op spiermetabolisme. Verandering in spierfunctie is een belangrijk kenmerk van veroudering en wordt geassocieerd met leeftijds- en leefstijl-gerelateerde ziektes zoals hartfalen en Diabetes type 2.

Het Marie Curie-programma is een mobiliteitsprogramma van Horizon 2020. Met de gegeven subsidies wordt uitwisseling tussen landen en bedrijfsleven en academische wereld gestimuleerd. Deze subsidies zijn zogenaamde ‘Innovative Training Networks’ (ITN), trainingsnetwerken voor het opleiden van beginnende onderzoekers.

Bron: faculteit Biomedische Technologie