Natal van Riel.

Natal van Riel deeltijdhoogleraar Amsterdams diabetescentrum

Natal van Riel, universitair hoofddocent bij Computational Biology (faculteit Biomedische Technologie), is benoemd tot deeltijdhoogleraar Computational Modelling aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is aangesteld in het kader van het nieuw op te richten AMC-VUmc Diabetes Research Center (ADRC) van de Amsterdamse universitaire ziekenhuizen AMC en VUmc. Sinds 1 november werkt Van Riel voor een dag per week aan zijn onderzoek in Amsterdam.

In het nieuwe onderzoekscentrum ADRC worden systeembiologie en systems medicine belangrijke thema’s in de studie naar overgewicht, metabool syndroom en diabetes mellitus. Door een beter begrip van de ziekte wordt het mogelijk om therapieën veel meer ‘op maat’ te ontwikkelen en toe te gaan passen. Van Riel gaat in Amsterdam aan de slag in de onderzoeksgroep Vasculaire Geneeskunde; vasculaire ziekten zijn namelijk een belangrijke complicatie en doodsoorzaak bij metabool syndroom en diabetes mellitus.

De TU/e en het AMC werken sinds een aantal jaren samen op het gebied van systems medicine van metabool syndroom en diabetes, onder meer in het grote EU-project RESOLVE dat in 2013 gestart is. Met de nieuwe aanstelling van Van Riel in Amsterdam wordt deze samenwerking geïntensiveerd. Vanuit de TU/e draagt hij bij met technologische kennis over de ontwikkeling en toepassing van voorspellende computermodellen van het menselijk metabolisme.

Via het AMC en VUmc krijgt Van Riel toegang tot studies waarin klinische en biologische data worden verzameld, en de mogelijkheid om nieuwe hypotheses over onderliggende mechanismen experimenteel te onderzoeken. Voor studenten van de TU/e-faculteit Biomedische Technologie wordt het hierdoor mogelijk om projecten samen met het AMC te doen. Van Riel zal deze samenwerking ook betrekken bij het onderwijs op de TU/e, bijvoorbeeld in het vak Endocrinologie en Metabolisme en het OGO-project Metabole Netwerken.

Bron: faculteit Biomedische Technologie