Informatica en Electrical Engineering grootste stijgers

Bij Technische Informatica en Electrical Engineering zijn de vooraanmeldingscijfers gestegen met respectievelijk 44,2 en 42,5 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Daarmee zijn het de koplopers aan de TU/e. Technische Innovatiewetenschappen kent een terugval van 19,4 procent. In totaal stegen de vooraanmeldingen voor de TU/e met 3,2 procent volgens de laatste cijfers van Studielink.

Ook voor het nieuwe studiejaar mag de TU/e een groei tegemoet zien van 3,2 procent. Het marktaandeel van de TU/e ten opzichte van de andere universiteiten komt daarmee uit op drie procent. Ook de TU Delft groeit met 6,2 procent meer vooraanmeldingen, terwijl de Universiteit Twente een daling laat zien van 4,3 procent.

Aan de TU/e zijn Technische Informatica en Electrical Engineering de hardste stijgers met respectievelijk 44,2 en 42,5 procent meer vooraanmeldingen. De vooraanmeldingen voor Technische Innovatiewetenschappen liepen terug met 19,1 procent en ook Technische Natuurkunde (-12,3 procent) en Bouwkunde (-10,3 procent) dalen significant. Daarbij moet wel aangetekend worden dat bij Technische Natuurkunde de instroom dit jaar bijna verdubbelde. Iets dat moeilijk te verklaren was.

Ook Technische Wiskunde doet het goed met een stijging van 21,4 procent, terwijl de andere opleidingen ongeveer stabiel blijven. Ook ditmaal nam het aantal vrouwen dat zich aanmeldt toe, met ruim acht procent. Vooral bij Biomedische Technologie (133 vrouwen om 80 mannen) en bij Industrial Design (80 vrouwen om 83 mannen) is het aantal vrouwen in verhouding hoog.

Landelijk gezien is de Universiteit Maastricht de grootste stijger met 12,1 procent meer vooraanmeldingen en levert de Universiteit Leiden het meeste in met een daling van 16,1 procent.

Studiekiezers moeten zich tegenwoordig voor 1 mei bij Studielink aanmelden voor de studie van hun keuze als ze nog in aanmerking willen komen voor een studiecheck. Daarmee is tegenwoordig op basis van de vooraanmeldingen al een betere indicatie te geven van de instroom die een universiteit het komende collegejaar kan verwachten.