Afschaffing basisbeurs heeft geen effect op instroom

Het verdwijnen van de basisbeurs heeft niet geleid tot een daling van het aantal eerstejaars studenten aan de Nederlandse universiteiten, maakt universiteitenvereniging VSNU vandaag bekend. Dat lijkt vooral te danken aan de toestroom van buitenlanders. Aan de TU/e groeide de instroom van bachelors met tien procent.

Het zijn voorlopige cijfers, onderstreept universiteitenvereniging VSNU in een persbericht, maar dit jaar trokken de bacheloropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs ongeveer evenveel nieuwe studenten als vorig jaar. Er kwamen iets minder vwo’ers, maar het aantal buitenlandse studenten nam toe.

Aan de TU/e begonnen dit collegejaar 1927 eerstejaars; een groei van tien procent ten opzichte van vorig jaar. De stijging van het aantal buitenlandse bachelors was relatief groot: plus 83 procent. In absolute aantallen gaat het dan om een toename met 78 eerstejaars.

Er is dit jaar meer belangstelling voor bachelorstudies in de techniek (elf procent groei) en natuur (negen procent groei), concludeert ook de VSNU. “Dit is het resultaat van de inzet van universiteiten, overheid en bedrijven om bèta- en technische opleidingen aantrekkelijker te maken”, aldus de universiteitenvereniging.

Brede bacheloropleidingen zoals liberal arts & sciences groeien al even hard (plus tien procent) en ook groene opleidingen zitten in de lift met een stijging van twee procent.

Minder populair zijn taal & cultuur (zes procent minder eerstejaars), gezondheid (vijf procent minder) en gedrag & maatschappij (eveneens vijf procent minder). De instroom in economie en rechten blijft ongeveer gelijk.

De VNSU verstrekt nu nog geen cijfers per instelling, maar het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) kan voor de TU/e al wel cijfers leveren. De TU/e ziet de bachelorinstroom dus stijgen met tien procent, waarbij ook het aantal meisjes toenam met zeventien procent. Ook het aantal masterstudenten nam toe: van 385 naar 401, een stijging van vier procent. De instroom van hbo'ers in het schakelprogramma liep daarentegen terug met 13 procent (van 407 naar 355).

Aan de hogescholen is het aantal eerstejaars studenten met zo’n zeven procent gedaald, bleek eind september. Dat zou door het afschaffen van de basisbeurs kunnen komen, maar ook door het aantrekken van de arbeidsmarkt, speculeerden de hogescholen.