Bestuur PV stapt op, nieuwe ploeg aan het roer

De personeelsvereniging van de TU/e gaat verder met een volledig nieuw bestuur. De overgebleven leden van het vorige dagelijks bestuur traden dinsdagavond tijdens de algemene ledenvergadering gezamenlijk af. Hun besluit volgde volgens oud-voorzitter Toon Verhaar op een maandenlang proces waarin ze zich te weinig meer gesteund voelden, zowel vanuit de universiteit als een deel van de eigen club.

Over de exacte gang van zaken rond de abrupte bestuurswisseling wil Verhaar niet teveel kwijt, maar dat deze in zijn ogen geen schoonheidsprijs verdient, is duidelijk. De oud-voorzitter zegt dinsdagavond desondanks “met opgeheven hoofd” uit de algemene ledenvergadering te zijn gestapt. “Natuurlijk was ik liever op een andere manier gestopt, maar zes jaar is op zich ook gewoon een mooie termijn. Ik laat het los en ga ándere leuke dingen doen.”

De afgelopen weken voerden de oud-PV-bestuursleden meermaals gesprekken met Jo van Ham, vicevoorzitter van het College van Bestuur, om samen met hem naar de opties te kijken. Volgens Verhaar, die zes jaar voorzitter was van de PV, onderschrijft het College van Bestuur het nut en de noodzaak van de personeelsvereniging, “maar Jo zegt ook: ‘We kunnen niemand dwingend opleggen om jullie te komen helpen’. Er is geen sprake van onwil, maar dan sta je in een patstelling”.

De oud-voorzitter benadrukt dat hij zich “in morele zin” wel degelijk gesteund heeft gevoeld door de universiteit, "maar in praktische zin niet”. De TU/e is volgens hem de afgelopen jaren nadrukkelijk verzakelijkt, waardoor medewerkers die zich hard wíllen maken voor de PV, hiervoor onder werktijd niet altijd evenveel begrip en support krijgen van collega’s.

En dan is daar nog het imago van de PV waartegen volgens Verhaar nauwelijks op te boksen viel: “Als mensen dan éindelijk eens het gesprek met mij aangingen, kreeg ik vaak te horen dat ze opeens een heel ander beeld van de PV hadden”.

Drie weken geleden deed collega-bestuurslid Sonja Beekers nog een laatste noodkreet. “Als we zo doorgaan, dan denk ik dat de PV geen lang leven meer beschoren is”, vertelde ze, onder meer doelend op de aanhoudende moeizame pogingen om TU/e-werknemers te enthousiasmeren voor de PV.

Het blijkt al jaren een hele uitdaging om vooral werkenden actief te krijgen binnen de vereniging en veel van de activiteiten zijn vooral in trek bij gepensioneerden, die bijna de helft van het ledenbestand vormen. Het bestuur van de PV draaide, na het eerdere stoppen van andere leden, al een flinke tijd ‘op halve kracht’.

Beekers laat weten, ondanks haar opstappen als bestuurslid dinsdagavond, wel actief te willen blijven voor de vereniging, onder meer met het organiseren van de jaarlijkse Sinterklaasviering. “Ik geloof écht in de PV, de vereniging heeft ook recht op een doorstart. Ik hoop echt dat deze nieuwe groep de PV nieuw leven kan inblazen.”

Het nieuwe bestuur telt vooralsnog vier leden; drie functies zijn nog vacant. De nieuwe bestuursvoorzitter van de PV, medewerker van Dienst Huisvesting Ad van Rooij, was woensdagochtend nog niet bereikbaar voor een reactie.

TU/e-collegelid Jo van Ham laat via zijn secretaresse weten dat hij niets wil zeggen over de bestuurswissel bij de PV of over zijn verwachtingen voor de toekomst van de vereniging: "Dat laat hij graag aan de PV".