PV wil werknemers en gepensioneerden opsplitsen

De personeelsvereniging van de TU/e overweegt haar activiteiten voor werknemers en gepensioneerden te splitsen. Dit in een poging om vooral ook jongere medewerkers van de universiteit meer bij de PV te betrekken.

"Als we zo doorgaan, dan denk ik dat de PV geen lang leven meer beschoren is." Het is klare taal van Sonja Beekers van de TU/e-personeelsvereniging, die zich verder vooral voorzichtig wil uitlaten over de problemen waarmee de PV kampt.

Feit is dat het al jaren lastig blijkt om TU/e-medewerkers actief te krijgen binnen de PV - zowel bestuurlijk en organisatorisch als aan de kant van de 'consument'. De activiteitenkalender lijkt bovenal in trek bij gepensioneerden - evenementen als de jaarlijkse Sinterklaasviering en het Kerstwintercircus daargelaten. En ook tijdens de algemene ledenvergaderingen van de PV zijn de oud-medewerkers doorgaans dik in de meerderheid of zelfs de enige aanwezigen.

Ook blijkt het lastig werknemers te porren om zich - op vrijwillige basis - voor de PV in te zetten. Het reguliere werk slokt vaak alle tijd al op, weet Beekers, en collega’s en leidinggevenden kunnen het niet altijd waarderen als een medewerker in hun ogen onder werktijd teveel tijd aan de PV spendeert. Dit terwijl de vereniging versterking maar wat hard nodig heeft, nadat de penningmeester en secretaresse onlangs - om verschillende redenen - hun werkzaamheden neerlegden.

Ruim drieëntwintighonderd leden telt de PV momenteel. De werkenden zijn binnen deze groep volgens Beekers "nog nét in de meerderheid", maar de PV stevent volgens haar af op een 50/50-verhouding. Die verhouding zal ook blijven, denkt Beekers. "Gepensioneerden zijn en blijven steeds actiever, dus er vallen minder mensen af dan voorheen. Bovendien hebben we een paar jaar terug nog die boom van medewerkers gehad die met vervroegd pensioen konden."

Het is wat zwart-wit gesteld, beseft Beekers, "maar het komt er eigenlijk op neer dat honderden medewerkers nu elke maand 1,50 euro betalen, waarvan de gepensioneerden leuke uitstapjes maken. Dat proberen we wel binnen banden te houden, daar hebben we een bepaalde rekenregel voor. Maar als de ALV's alleen door gepensioneerden worden bezocht, dan zijn zíj ook degenen die over ingediende voorstellen stemmen."

Hoe het toch komt dat vooral jonge werkenden zich zelden tot nooit bij de PV laten zien? Wist Sonja Beekers het maar. "We hebben de afgelopen jaren meerdere enquêtes gehouden, maar daarop komt weinig bruikbare respons".

Of de personeelsvereniging misschien gewoon wat minder van deze tijd is, betwijfelt ze. "Bijvoorbeeld de universiteiten in Delft en Rotterdam hebben heel grote en actieve PV's”, weet Beekers. De PV in Twente kampt volgens haar met vergelijkbare problemen; Delft vond een oplossing in het inhuren van een speciale kracht, in dienst van de universiteit, die onder meer verantwoordelijk is voor de activiteiten en correspondentie van de PV.

Ook aan de TU/e moet nodig iets gebeuren, stelt Beekers. Een voorstel dat de PV in elk geval aan haar leden wil voorleggen, is een splitsing van het ledenbestand in twee groepen: de gepensioneerden en de werkenden. "Door een dergelijke splitsing, ook zakelijk en financieel, kunnen we gerichter activiteiten gaan aanbieden en zo hopelijk ook jóngere werknemers wat meer bij onze vereniging betrekken."

De algemene ledenvergadering mag zich op korte termijn over dit idee uitspreken. Beekers hoopt dat ook niet-gepensioneerden zich hier gaan laten horen - desnoods via een mailtje aan haar adres. "Alle inbreng is welkom. Van het College van Bestuur mogen we in elk geval heel veel, eigenlijk álles. Als we het zelf maar bedenken."

Sowieso hoopt de PV nog voor de jaarwisseling een high-tea of high-wine te organiseren, waarop ook niet-leden welkom zijn als introducé.