Archieffoto | Bart van Overbeeke

Reproshop vanaf januari alleen nog overdag open

De Reproshop is vanaf januari 2016 gesloten in de avonden en weekenden, met uitzondering van de tentamenperiode. Na 18.00 uur en op zaterdag en zondag zou er te weinig gebruik worden gemaakt van de faciliteiten. De kosten zijn dan te hoog, gekeken naar het aantal bezoekers, laat Dienst Interne Zaken weten.

Na de bezoekersaantallen van afgelopen jaar te hebben bekeken, is Dienst Interne Zaken onlangs tot de slotsom gekomen dat het niet loont om de Reproshop in de avonduren en weekenden open te houden. Bertie Fijneman-Sloots, coördinator Facility Services, licht toe: “Als je de bezoekersaantallen van het afgelopen jaar bekijkt, zie je dat het niet druk is na 18.00 uur en in het weekend. We hebben daar dan werkstudenten staan en we hoeven er geen winst op te hebben, maar het moet wel kostenneutraal blijven. En dat was nu niet het geval.”

Volgens Fijneman-Sloots trekt de Reproshop wel veel bezoekers tijdens de tentamenperiode - ook in de avonduren en op zaterdag en zondag. Daarom wordt daar een uitzondering voor gemaakt en is de Reproshop dan open als er tentamens zijn.

Groep-één zette tijdens de laatste universiteitsraadsvergadering, op 19 oktober, vraagtekens bij het inkrimpen van de openingsuren. Fractielid Bor de Kock: “We vrezen dat de drukte overdag vanaf januari te sterk gaat toenemen. Extra apparaten zoals een printer zouden al helpen, maar niet voldoende. Studenten vinden het erg fijn dat ze ook ’s avonds in MetaForum kunnen studeren, maar het is jammer dat ze dan geen toegang meer hebben tot de faciliteiten van de Reproshop en ook de Studentshop. Bovendien vinden we dat deze maatregel niet in het grotere plaatje past: een levendigere campus waarbij studenten ook ’s avonds kunnen studeren. We krijgen bij Groep-één veel reacties over dit onderwerp en daaraan merken we dat het leeft.”

Collegelid Jo van Ham liet tijdens de universiteitsraadsvergadering weten dat er in zijn ogen sowieso al veel gebeurt op de campus, ook 's avonds - maar dat hij nog navraag zou doen over de drukte bij het hoofd Dienst Interne Zaken (DIZ). Deze week liet hij Cursor weten dat hij ‘op dit moment nog geen antwoord van DIZ binnen heeft’. “Als ik dat heb, geef ik als eerste een antwoord op deze vraag in de UR waar de vraag gesteld is.”