Technische Natuurkunde vindt de weg naar de markt

De oprichtingsakte van Plasma Matters BV passeerde twee weken terug het bureau van de notaris en vorige week zag ook Simbeyond BV het licht. Beide bedrijfjes hebben hun wortels in de faculteit Technische Natuurkunde. Binnen enige tijd worden mogelijk nog twee BV’s vanuit deze faculteit opgestart. Decaan Gerrit Kroesen noemt het een opmerkelijke prestatie voor een faculteit die in de 55 jaar hiervoor nog maar drie BV’s voortbracht.

“Voor onze faculteit is de oprichting van zoveel BV’s in korte tijd een unicum”, vertelt Kroesen. “Het lijkt erop dat TN de weg naar valorisatie gevonden heeft!”

Volgens Jan van Dijk, universitair docent en onderzoeker bij de groep Elementaire Processen in Gasontladingen (EPG), gaat het bij Plasma Matters BV om een spin-off die gestoeld is op de modelleer- en simulatie-inspanningen die plaatsvinden binnen zijn groep. CEO van het bedrijfje is Diana Mihailova, Bulgaarse van origine en oud-promovenda en oud-postdoc bij de EPG-groep. Het bedrijf biedt consultancy aan op het gebied van plasmatechnologie en richt zich daarnaast op de verkoop van licenties voor de inhouse ontwikkelde simulatie-toolkit Plasimo, met alle daarbij behorende services en support.

Omdat volgens Van Dijk de EPG-groep regelmatig 'nee' moest verkopen als vanuit een bedrijf of andere universiteit een verzoek kwam om advisering op het gebied van plasmafysica, besloot het faculteitsbestuur om in 2013 Mihailova aan te stellen met de opdracht te onderzoeken of de plasma-kennis op commerciële basis beschikbaar gesteld kon worden. Ook toenmalig directeur bedrijfsvoering Alfons Bruekers leverde er een belangrijke bijdrage aan.

Mihailova heeft al opdrachten binnengehaald bij onder meer ASML en enkele internationale universiteiten en dit jaar rekent ze op een omzet van 160.000 euro. Voor drie dagen in de week heeft ze een postdoc in dienst en het bedrijf is voorlopig nog gehuisvest in Flux. "Plasma Matters en EPG zullen intensief blijven samenwerken", vertelt Van Dijk. “Beide partijen profiteren van elkaar.” De aandelen zijn verdeeld tussen Milhailova (51 procent) en de TU/e Holding (49 procent). Op termijn zal het percentage van de Holding afnemen.Technische Natuurkunde vindt de weg naar de marktTechnische Natuurkunde vindt de weg naar de markt

Simbeyond BV wordt gerund door twee oud-promovendi van TN, Siebe van Mensfoort (CEO)en Harm van Eersel (CTO), en is vorige week opgericht. Dit bedrijf richt zich op de verkoop van geavanceerde software, genaamd Bumblebee, voor de simulatie van organisch-elektronische devices, in het bijzonder oleds. CTO Van Eersel moet overigens op 16 november nog zijn proefschrift verdedigen.

Ook Simbeyond, dat op de TU/e-campus gehuisvest is in Spectrum, heeft de sterke intentie om nauw samen te gaan werken met onderzoekers van de TU/e, vertelt Van Mensfoort. “Er is een overeenkomst in de maak met de groep Moleculaire Materialen en Nanosystemen van Spinozawinnaar René Janssen, die zowel bij TN als bij Scheikundige Technologie actief is. Die samenwerking zal zich zeker uitstrekken over een reeks van jaren. Het is ook zeer gunstig voor ons om in de buurt van de onderzoekers te zitten. Wij profiteren van hun werk en zij van het onze. Een postdoc is fulltime voor ons aan het werk.”

Met Bumblebee loopt Simbeyond voor op andere partijen die actief zijn in deze markt, vertelt Van Mensfoort. “Onze simulatiesoftware die echt voorspellende waarde heeft, zal niet het hele experimentele proces vervangen, maar wel een belangrijk deel ervan. Dat scheelt bedrijven kosten en doorlooptijd.”

Een groot chemisch concern uit de top-5, waarvan Van Mensfoort de naam niet mag noemen, werkt inmiddels al met Bumblebee, en de CEO zal de komende tijd stevig op zoek gaan naar nog meer klanten. “Als we over enige jaren met onze omzet niet boven de 1 miljoen euro zitten, doen we iets niet goed.”

Zowel Plasma Matters als Simbeyond zijn in de voorbereidingsfase intensief en lange tijd ondersteund door medewerkers van het TU/e Innovation Lab en beide CEO’s zijn er vol lof over. Over de andere twee BV’s, die mogelijk op afzienbare tijd worden opgezet, willen de betrokkenen op dit moment nog niets kwijt, onder meer omdat men nog bezig is met zaken rondom het intellectual property.