Studentensportcentrum lanceert app

Het Studentensportcentrum heeft een app gelanceerd om klanten gemakkelijker en sneller te kunnen informeren over wat er in het sportcentrum gebeurt. De app informeert gebruikers onder meer over zaken als het lesaanbod, het uitvallen van lessen en belangrijk nieuws over sporters of clubs uit eigen huis.

Veel van de informatie die de app gebruikers biedt, staat ook op de website van het Studentensportcetnrum, “maar iemand moet daar maar toevallig net op kijken”, stelt woordvoerder Raymond Starke. “Via de app kunnen we sportkaarthouders gemakkelijker inseinen, bijvoorbeeld als er een les uitvalt of als de inschrijving voor een nieuwe cursus geopend is.” En hieraan was ook behoefte, zo bleek uit het klanttevredenheidsonderzoek dat het sportcentrum begin 2014 hield.

De app is gebouwd door een externe partij en is sinds vrijdag beschikbaar voor Android. De iOS-versie van de app volgt waarschijnlijk later deze week. Aan de applicatie wordt volgens Starke nog volop gewerkt. “Het scrollen door de agenda werkte bijvoorbeeld nog niet goed, dat wordt zo snel mogelijk aangepast.”

Ook wil het Studentensportcentrum, mede op basis van ervaringen van gebruikers, nog functionaliteiten laten toevoegen. Zo wordt onder meer gedacht aan een inlogfunctie, gekoppeld aan iemands sportkaartaccount, waarmee de gebruiker gerichtere informatie ontvangt, onder meer aansluitend bij welke lessen hij of zij volgt. “Dat betekent dat we verschillende systemen binnen deze app moeten gaan integreren. Dat is een kostbare zaak en daarmee ben je zo een flink aantal maanden verder.”

Tot die tijd ontvangen alle appgebruikers dezelfde notifications, waarbij Starke benadrukt dat het sportcentrum hiermee “spaarzaam” zal omgaan. “Het gaat puur om zaken waarvan we mensen snel op de hoogte willen stellen.” De app is beschikbaar in zowel het Nederlands als het Engels, afhankelijk van de taalvoorkeur die iemand op zijn telefoon heeft ingesteld.

Het aanpassen van de website staat eveneens op het wensenlijstje van het Studentensportcentrum, maar dat project ligt even stil, vertelt Starke. “We zijn net een traject gestart op weg naar een heel nieuw informatiesysteem voor het sportcentrum; aanpassingen aan de website kunnen we daar waarschijnlijk beter in meenemen.”
Het sportcentrum mikt op één systeem voor alle informatiebronnen, zowel voor eigen gebruik als voor bijvoorbeeld de website, de app en de informatieschermen aan de muren. “Het zou mooi zijn als we informatie of bijvoorbeeld wijzigingen maar één keer hoeven in te voeren.”

Op hoeveel appgebruikers het Studentensportcentrum mikt, vindt Starke “moeilijk om aan te geven. Maar 3.500, een derde van de sportkaarthouders, zou een mooi aantal zijn”. Eind dit jaar komt er een nieuw klanttevredenheidsonderzoek; hierin worden waarschijnlijk ook de eerste bevindingen van gebruikers over de nieuwe app al gepeild.