Archieffoto Potentiaal

Dode en zwaargewonde door neerstorten lift in Potentiaal

Een medewerker van een sloopbedrijf is vanmiddag overleden tijdens werkzaamheden op een lift in het gebouw Potentiaal, die vanaf de zevende verdieping naar beneden stortte. Een collega raakte zwaargewond. De hulpdiensten rukten massaal uit; ook kwam een traumahelikopter ter plaatse. Het is nog onduidelijk hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

De lift stortte neer vanaf de zevende verdieping en bleef steken tussen twee etages. De twee mannen waren aan het werk bovenop de lift. Beiden zijn werknemers van sloopbedrijf Heezen, een onderaannemer van bouwconcern Dura Vermeer dat bezig is Potentiaal om te bouwen tot woontoren voor studenten.

Het zwaargewonde slachtoffer kon rond half vijf vanmiddag worden bevrijd. Bij de operatie werd onder andere het zogeheten Redteam Hoogteverschillen van de brandweer ingezet, evenals een Mobiele Urgentiegroep. Dit 'MUG-team' uit België was ingeschakeld om het gewonde slachtoffer direct medische hulp te kunnen verlenen, vertelt Tim Bosmans, officier van dienst van de brandweer, aan Studio040. Daarna werd het slachtoffer naar het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg gebracht.

De inspectie SZW (van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - voorheen de Arbeidsinspectie) onderzoekt de oorzaak van het ongeluk. Een woordvoerster laat vrijdagavond weten hierover op dit moment nog geen verdere mededelingen te kunnen doen; de uitkomsten laten naar verwachting een paar weken op zich wachten.

Ook Dura Vermeer doet -in samenwerking met de TU/e- onderzoek, "om precies te weten te komen wat de oorzaak is en om te voorkomen dat zo'n tragisch ongeval nog eens gebeurt", aldus Rob Steijn van de directie in een gezamenlijke verklaring van het bouwbedrijf en de universiteit.

Beide organisaties laten weten met grote verslagenheid kennis te hebben genomen van de noodlottige gebeurtenis. "Ook wij zijn geschokt door dit vreselijke ongeval", zegt collegevoorzitter Jan Mengelers van de TU/e. "Het is een gebouw op onze campus en alles wat daar gebeurt, trekken wij ons zeer aan. We leven sterk mee met de familie van het slachtoffer en met de zwaargewonde medewerker van Heezen."