Hoogleraar Maaike Kroon. Foto | Vincent van den Hoogen

Maaike Kroon in de race voor Wetenschapstalent 2015

TU/e-hoogleraar Maaike Kroon maakt kans op de titel Wetenschapstalent 2015. In een verkiezing uitgeschreven door het blad New Scientist, kon het publiek drie weken lang stemmen op 25 jonge wetenschappelijke talenten uit Nederland en Vlaanderen. Ruim 11.000 mensen brachten hun stem uit. Samen met het oordeel van een jury leidde dit tot een top-5, waar Kroon deel vanuit maakt.

Op 24 september geeft Maaike Kroon, hoogleraar Separation Technology bij Scheikundige Technologie, samen met de vier andere overgebleven kandidaten in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger een presentatie van haar onderzoek. Dit in het kader van de verkiezing Wetenschapstalent 2015, een wedstrijd die het blad New Scientist dit jaar voor het eerste organiseert.

Kroon (1980) kwam vorig jaar nog in het nieuws met de ontdekking van plantaardige oplosmiddelen waarmee het voornaamste bestanddeel van papier - cellulose - bij lagere temperaturen, en mogelijk dus veel goedkoper, uit hout kan worden gewonnen en waarbij tevens een grondstof vrijkomt voor biologische plastics en milieuvriendelijke brandstoffen.

Naast Kroon zijn ook Sara Bals (Experimentele Natuurkunde, Universiteit Antwerpen), Ann Bessemans (Grafische Vormgeving, Universiteit Hasselt), Teun Bousema (Biomedische Wetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen) en Cedric Ryngaert (Internationaal Publiekrecht, Universiteit Utrecht) door naar de finale in Amsterdam.

De top-5 komt voort uit meer dan vijftig inzendingen aangedragen door alle Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Voor haar oordeel heeft een jury onder meer gekeken naar de wetenschappelijke en maatschappelijke impact van het onderzoek, originaliteit en actualiteit. Het oordeel van het publiek heeft even zwaar meegewogen als dat van de jury bij het tot stand komen van de top-5.

Tijdens de prijsuitreiking op 24 september presenteren de vijf talenten hun onderzoek en worden ze ondervraagd namens de Nationale Wetenschapsagenda. De winnaar ontvangt een geldbedrag van 1.500 euro, een kennisboekenpakket en een award.