Drie Vidi-subsidies voor Scheikundige Technologie

Drie onderzoekers van de TU/e krijgen een Vidi-subsidie van NWO van maximaal 800.000 euro om hun eigen onderzoekslijn te ontwikkelen. De drie winnaars, allen werkzaam binnen de faculteit Scheikundige Technologie, zijn Maaike Kroon, Ilja Voets en Timothy Noël.

Maaike Kroon gaat op zoek naar nieuwe, hernieuwbare oplosmiddelen om het afval dat ontstaat bij het bewerken van biomassa op een nuttigere manier te hergebruiken. De economische waarde van biomassa-afval kan hierdoor worden vergroot. Kroon was bij haar benoeming in 2010 met 29 jaar de jongste vrouwelijke hoogleraar van Nederland. In 2012 werd ze lid van de Jonge Akademie.

Ilja Voets wil met behulp van haar Vidi-subsidie zogeheten moleculaire lichtschakelaars maken en inbouwen in materialen, met als bedoeling dat de elasticiteit en helderheid van de materialen verandert onder invloed van licht. Voets, die werkt bij het Institute for Complex Molecular Systems (ICMS) van de TU/e, kreeg eerder al beurzen van ERC (Starting Grant van 1,7 miljoen euro) en NWO (Rubicon en Veni).

Timothy Noël gaat zich richten op het gebruik van licht om chemische reacties uit te voeren. Dit wordt vaak over het hoofd gezien door de te lage efficiëntie ervan. Noël wil nieuwe katalysatoren ontwikkelen die fotochemische reacties kunnen versnellen en verbeteren, bijvoorbeeld om medicijnen sneller te produceren. Eerder dit jaar kreeg Noël als leider van een Europees samenwerkingsproject over hetzelfde onderwerp al 2,25 miljoen euro binnen het Marie Skłodowska Curie ITN programma. Ook won hij eerder al eens een Veni-subsidie (2012) en een ECHO-subsidie (2013).

De Vidi-subsidie maakt samen met de Veni- en Vici-subsidie deel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Deze onderzoekers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. Met de Vidi-beurs kunnen zij een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep opzetten. Met een Vidi-beurs kunnen onderzoekers vijf jaar onderzoek doen.

In de Vidi-ronde van 2014 dienden in totaal 509 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn er nu 87 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 17 procent. Van de laureaten zijn er 60 man en 27 vrouw. In de afgelopen tien jaar kreeg TU/e gemiddeld drie Vidi’s per jaar.

Bron: Persteam TU/e