Eerdere bijeenkomst over SPACE-S. Foto | Woonbedrijf/Vestide

Meepraten over je toekomstige studentenkamer

Bij de totstandkoming van SPACE-S, een nieuwe woonwijk op Strijp-S, zijn studenten en reguliere huurders al in een vroeg stadium betrokken bij het ontwerpproces. Zo tracht Woonbedrijf/Vestide gemeenschapszin te kweken. De punten die hiermee te verdienen zijn, geven je voorrang bij de toewijzing. Op dinsdag 22 september is er voor studenten weer een kennismakingsbijeenkomst.

Pas eind 2016 worden op SPACE-S de eerste woningen opgeleverd, maar al sinds drie jaar zijn Woonbedrijf en studentenhuisvester Vestide bezig om de toekomstige bewoners te laten meedenken over de indeling van kamers, de inrichting van de gemeenschappelijke ruimtes, de faciliteiten en het beheer daarvan. Ook enkele studenten van de TU/e leverden de afgelopen jaren al hun bijdrage aan dit proces.

Harald Evers, districtmanager bij Vestide, licht toe: “Door nu al rekening te houden met de wensen van de toekomstige bewoners, verlenen we een meerwaarde aan het hele wooncomplex. En door de bewoners al in een vroeg stadium met elkaar in contact te brengen, verwachten we dat er al een gemeenschap ontstaan is voordat de bewoners in hun woning trekken.”

De afgelopen jaren hebben al diverse bijeenkomsten plaatsgevonden en dat heeft al wat zaken opgeleverd, vertelt Evers. Zo komen er nu hofjes tussen de zeven wooneenheden, die vooraf nog niet gepland waren. Evers: “Iemand wilde ook een zwembad, maar uit de groep werd direct gewezen op de hoge servicekosten die daarmee gemoeid zouden zijn. Dat is dus niet doorgegaan.” Ook komen in het complex gemeenschappelijke huiskamers en commerciële ruimtes.

Emiel van Strien, student Bouwkunde, is sinds twee jaar actief betrokken bij SPACE-S, en is er enthousiast over. “Het zijn interessante bijeenkomsten met mensen uit de bouwwereld en bewoners, waar ook de meest wilde ideeën geopperd mogen worden. Uiteindelijk worden vier à vijf realistische varianten aan de deelnemers voorgelegd en daar kan over gestemd worden.” Van Strien is zeer gecharmeerd van het idee dat hij straks zijn buren al enigszins kent en dat de bewonerssamenstelling zeer divers is. Jong en oud door elkaar, studenten en werkenden, maar ook mensen met een beperking.

In totaal komen er 140 studentenwoningen in het complex; 54 zelfstandige units en 88 kamers met gedeelde voorzieningen. Daarnaast komen er 150 appartementen, 60 lofts en 44 studio’s voor begeleid wonen.

Van Strien heeft ingetekend op een loft, waar hij samen met zijn vriendin wil gaan wonen. Volgens Vestide-manager Evers was er naar dit woningtype veel vraag en komen er nu meer dan er voorheen gepland waren. Deelnemers aan de bijeenkomsten kunnen voor 75 euro een woning reserveren. Wie de meeste 'matspunten' heeft verzameld, mag het eerst kiezen.

Industrial Design-bachelor Joep Slagter raakte vorig jaar betrokken bij het project en ook hij vindt het een goede aanpak om de anonimiteit tegen te gaan die vaak voorkomt in grote woonprojecten. “Samen over woonvormen nadenken, geeft een goed beeld van wat mensen precies willen. Al levert dat straks voor niemand de ideale woonvorm op. Maar ook dat hoort bij samenwerken, je moet gezamenlijk tot het beste compromis zien te komen.”

SPACE-S doet dit jaar wederom mee aan de Dutch Design Week en Slagter gaat er ook een bijdrage aan leveren met het showen van hergebruikte lampen van lantaarnpalen. De ID'er was onlangs ook present op de stadscamping van SPACE-S, waar zo’n vijftien toekomstige bewoners bivakkeerden op het bouwterrein.

Volgende week dinsdag 22 september is er voor studenten die interesse hebben in dit project weer een kennismakingsbijeenkomst in het Videolab op Strijp-S.