TomTom-topman Harold Goddijn bij de opening van de Graduate School Week. Foto | Bart van Overbeeke

'Techneut moet ook weet hebben van marketing en sales'

"Direct na je afstuderen een start-up beginnen, moet je niet doen als je het voor het geld gaat doen. Dan kun je beter meedoen aan de loterij." Die ontnuchterende mededeling ontvingen toehoorders in de Blauwe Zaal van Harold Goddijn, CEO van TomTom. Met zijn lezing ging maandagmiddag de Graduate School Week van start.

Goddijn, die direct meedeelde dat zijn achtergrond geen technische is (hij studeerde economie aan de UvA), liet in een sneltreinvaart de geschiedenis van TomTom de revue passeren. Ook TomTom heeft zich door de jaren heen diverse malen opnieuw moeten uitvinden. Op dit moment is voor het bedrijf de toekomst van het autonoom rijden één van de belangrijkste en spannendste onderwerpen. "De doorbraak daarvan zal op veel gebieden een enorme impact hebben", aldus Goddijn.

Elke techniekstudent moet volgens hem zeker multidisciplinair georiënteerd zijn. Goddijn: "Dat betekent dat je ook moet proberen om de mensen van marketing en sales te begrijpen. Pas dan kun je ook goed begrijpen wat jouw rol in het geheel is. En ga zeker ook naar het buitenland en kijk wat de wereld je te bieden heeft. Want de werknemer van de toekomst is ook een kleine ondernemer. Eén die zijn eigen toekomst vormgeeft."

Uit de zaal kwamen vragen over hoe een specialisatie goed te combineren is met die bredere kijk op productontwikkeling. Ook probeerde een promovendus al direct een gesprek in te plannen met de TomTom-topman om te praten over zijn promotie-onderzoek. Iets waar Goddijn zeker voor openstaat: "Het is voor ons bedrijf essentieel om nauw contact te houden met jonge getalenteerde mensen."

Voor bijna-afgestudeerden die erover denken om na hun studie te beginnen met een eigen bedrijfje, had hij een ontnuchterende mededeling. "Onderzoek wijst uit dat die een zeer minieme slagingskans hebben. Als je het echt voor het geld doet, kun je beter meedoen aan een loterij. Uit dat onderzoek blijkt namelijk dat je het altijd in teamverband moet doen en dat je het meeste succes hebt als je al ergens in de dertig bent. Het is ook raadzaam om er voldoende voorbereidingstijd voor te nemen."

Het kantelpunt voor succes van zijn eigen onderneming lag volgens hem in 2004, toen ze op een beurs in Duitsland hun eerste navigatieapparaat presenteerden en merkten hoeveel enthousiasme dat opwekte bij de bezoekers. "Toen pas realiseerden we ons dat we een succesvol product in handen hadden. Daarnaast moet je ook wel wat geluk hebben om net op het juiste moment met jouw product op de markt te komen." 

Deel dit artikel