TU/e opent -airwheelvriendelijke- Groene Loper

Wil je Jan Mengelers op een segway over de campus zien gaan? Dat kan op woensdag 23 september als de bestuursvoorzitter de Groene Loper officieel opent. Die dag wordt er ook een Stadsmobiliteitsmarkt gehouden in de markthal van MetaForum, om alternatieven voor de auto te tonen. Stepper Paul Bezembinder, longboarder Rick van Wijk en airwheeler Ivo Rooijackers hebben al bijzondere vervoerswijzen gevonden.

In 2012 heeft de TU/e de eerste schop in de grond gezet voor de aanleg van het groene hart van de campus. Op 23 september vindt de officiële opening van deze Groene Loper plaats, een tikje later dan gepland. Vanwege een gelijk doel – ontmoedigen autogebruik door medewerkers- wordt op dezelfde dag een mobiliteitsmarkt gehouden. Bezoekers krijgen daar de kans kennis te maken met alternatieve vervoersvormen die geschikt zijn voor de stad.

Een slimme manier van vervoer tussen thuis en TU/e hebben studenten Rick van Wijk en Ivo Rooijackers en medewerker Paul Bezembinder al gevonden.

Student Industrial Design Rick van Wijk moet elke dag van zijn kamer op de Grote Berg naar Laplace. Dat doet hij met een longboard, dat hij tweedehands kocht voor honderd euro. De reden is niet alleen tijdwinst in vergelijking met een ritje op de fiets (vijf minuten versus tien minuten), maar vooral het gevoel. “Ik denk zo weer terug aan het snowboarden. Het geeft me een gevoel van vrijheid. Ik ben meer betrokken bij de route èn bij het wegdek. Ik kijk voortdurend om me heen en zie veel meer dan als ik fiets.”

TU/e-medewerker Paul Bezembinder stept elke dag met een vaartje over de Groene Loper, waarvan hij het wegdek ‘een zegen’ noemt voor zijn wieltjes. Hij is dan onderweg van het treinstation naar Flux, of andersom. Dat is te lopen in een kwartier, maar Bezembinder verkiest een steprit van vijf tot zeven minuten, “afhankelijk van wind en regen”. In zijn woonplaats Deurne gaat hij op een fiets van perron tot huisdeur met de dichtgeklapte step met een draagriem op zijn rug. “Ik vind het gevoel grappig”, zegt de trotse bezitter van de 125 euro kostende Townstep van Oxelo. “Het is cool en niet age-appropriate dat ik hier als jongetje van 54 over het terrein step. Hoe ouder, hoe gekker.”

Het meeste opzien op de Groene Loper baart student Electrical Engineering Ivo Rooijackers. Zonder zichtbaar iets met armen of benen te doen gaat hij hàrd (17 kilometer per uur) op zijn elektrische eenwieler voorbij. Hij staat rechtop op twee pedalen aan zijn omhulde wiel. Hoe komt hij eraan? “Ik kijk vaak voor de gein op Chinese websites. Daar was ie te koop voor vijfhonderd euro. Sinds EE in Flux zit is het best ver lopen voor mij. Ik kom met de trein uit Oirschot.” Een groot voordeel van de zeven kilo wegende airwheel is dat hij in een kluisje past. Voordeel van de Groene loper is dat die helemaal rolstoelvriendelijk is, zeg maar airwheelvriendelijk.

Tijdens de Stadsmobiliteitsmarkt, woensdag 23 september van 11:00 tot 14:00 uur, kun je zelf Bikkel Bikes, vouwfietsen, airwheels en veel meer uitproberen op vertoon van ID of campuskaart.