World Press Photo hangt voor het eerst in Vertigo.

World Press Photo voor het eerst in Vertigo

Met het wegvallen van het Hoofdgebouw als onderkomen voor de tentoonstelling van World Press Photo week Studium Generale dit jaar uit naar Vertigo, het faculteitsgebouw van Bouwkunde. In de grote toegangshal wordt de bezoeker geconfronteerd met onder meer heftige foto's van bootvluchtelingen, de ramp met de MH17 en taferelen van een executie.

Nu de Kamer van Koophandel sinds vorig jaar niet meer deelneemt aan de World Press Photo (WPP) -daarom ook dit jaar geen foto's in Kennispoort- en in het Hoofdgebouw de slopers aan de gang zijn, is Vertigo door SG verkozen tot de enige tentoonstellingsplek. Laurens Korteweg, projectmanager bij WPP, lichtte gisteren bij de officiële opening nog maar eens toe waarom het belangrijk is dat de tentoonstelling op veel plaatsen in de wereld getoond kan worden. "Het staat voor een vrije uitwisseling van informatie, waarbij geen censuur mogelijk is. Wie de tentoonstelling wil laten zien, moet hem in zijn geheel tonen. Gevoelige beelden kunnen er niet uit verwijderd worden. Ze kunnen hooguit op een wat minder prominent plek gepresenteerd worden", aldus Korteweg.

Volgens hem zullen in Nederland bezoekers wellicht wat geschokt reageren op de foto's over de ramp met de MH17. "Daar zitten foto's bij die door de Nederlandse media bijna niet gebruikt zijn, zoals die van een man die nog vastgegespt in zijn stoel midden in een veld ligt. Omdat deze ramp in Nederland zoveel heeft losgemaakt, zijn dit soort foto's eigenlijk nauwelijks te zien geweest in kranten en op nieuwssites."

De prijswinnende foto van Mads Nissen van een homostel tijdens een intiem moment in Sint Petersburg zal vanaf volgende week ook in die Russische stad zelf te bewonderen zijn. Korteweg noemt dat een spannende onderneming. "We zijn zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken, de visa hebben we in ieder geval al wel in ons bezit."

SG-medewerkster Marieke Kruithof interviewde na de inleiding van Korteweg de Fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat. Voor hem is fotografie bij uitstek het medium dat niet de waarheid laat zien. "Door te spelen met tijd en licht kun je ervoor kiezen om bepaalde dingen nu juist wel of niet te laten zien", aldus Polat. De winnende foto van Nissen sprak hem erg aan. "Dat is een foto waar je als kijker een heel eigen verhaal bij kunt verzinnen over wat er aan vooraf ging of wat erna nog gaat gebeuren." In zijn eigen foto's wil hij door middel van ontmoetingen en die weer te geven ook zoiets zien te bereiken. Van Polat is overigens geen werk te zien in Vertigo.

De expositie is nog te zien tot en met 15 oktober.

Deel dit artikel