Studenten Frank Rams, Jelmer van de Wiel en Arjo van der Ham, met op de zonnewagen presentator Bart Meijer.

Zelfbouw-zonnewagen voor tv

TU/e-studenten hebben van een skelter en elektrische fiets een zelfbouw-zonnewagen gemaakt. Afgelopen dinsdag was een filmploeg met presentator Bart Meijer (bekend van o.a. Klokhuis) op de TU/e om het project te filmen voor de docuserie ‘Ontdek de Ruimte’, die door Meijer samen met André Kuipers zal worden gepresenteerd.

De insteek van het project is om te laten zien dat je ook met eenvoudige middelen een wagentje kunt bouwen dat rijdt op zonne-energie, vertelt Jelmer van de Wiel, student Sustainable Energy Technology. Net als zijn kompanen Arjo van der Ham (Electrical Engineering) en Frank Rams (Werktuigbouwkunde) werkt hij naast zijn studie bij de startup Solar Application Lab, die fietsen ontwerpt met geïntegreerde zonnepanelen.

Afgelopen dinsdag was productiebedrijf The Media Brothers op de TU/e om een item te filmen voor ‘Ontdek de Ruimte’, volgens Van de Wiel een op de Cosmos-serie van Discovery Channel geënte documentaireserie. “Ons project krijgt een item van ongeveer vijf minuten in een aflevering over de zon.” De studenten demonstreerden hun driewieler op de campus aan presentator Bart Meijer; medepresentator André Kuipers was niet aanwezig.

“Om het goedkoop en simpel te houden, hebben we de voorkant van een skelter gepakt en aan de achterkant van een fiets vast gelast; het is dus een driewieler”, legt Van de Wiel uit. “In de achtervork hebben we het wiel van een elektrische fiets gemonteerd, inclusief de elektromotor. Er zitten drie simpele loodaccu's in die de motor aandrijven, en tegelijkertijd worden opgeladen door de drie zonnepanelen die op de wagen zijn gemonteerd. De elektronica is zo aangepast dat hij rijdt zonder dat je hoeft te trappen; de trappers hebben we er dan ook afgehaald.”

De driewieler is speciaal voor het programma in elkaar geknutseld, vertelt Van de Wiel, die als lid van het oude Solar Team Eindhoven volgende week naar Australië vliegt om het nieuwe team te assisteren bij de World Solar Challenge. “We hebben er vooralsnog geen andere plannen mee dan er vanuit Momentum (het gebouw van de automotive-studententeams, red.) af en toe mee over de campus te rijden. Omdat we de trappers hebben verwijderd is het ook geen elektrische fiets meer, dus waarschijnlijk mag hij niet zomaar op de openbare weg.”