Rahmianti Nurvita, toen nog zwanger, met dochter Gwen. Foto | Bart van Overbeeke

“Doodzonde als De Tuimelaar zou verdwijnen”

Of de universiteit een rol kan spelen in het helpen voortbestaan van kinderdagverblijf De Tuimelaar, dat weet Johan van Leeuwaarden niet. Wel gaf de TU/e-hoogleraar deze week, nadat surseance van betaling werd aangevraagd voor de opvang, op persoonlijke titel toch even “een signaal” af bij het College van Bestuur. “De Tuimelaar heeft een heel internationaal karakter, de hele sfeer daar is gelieerd aan de TU/e. Doodzonde als dat zou verdwijnen.”

Johan van Leeuwaarden, hoogleraar aan de faculteit Wiskunde & Informatica en vader van drie, behoort al een paar jaar tot het klantenbestand van De Tuimelaar. Hij weet dat het kinderdagverblijf het al een tijdje moeilijk heeft, “een jaar terug is bijvoorbeeld de helft van het gebouw al afgestoten (nu in gebruik door Democratisch Onderwijs Eindhoven, red.). Dat was natuurlijk wel een teken. Maar daarna leek de boel, met dezelfde ervaren krachten, weer op orde”.

Van Leeuwaarden is zeer te spreken over de kinderopvang op de campus, en niet alleen vanuit praktisch oogpunt: “Het is ook een ontmoetingsplek voor ouders, vooral ook voor ouders van buitenlandse komaf”.

In hoeverre de universiteit een rol kan spelen in het helpen voortbestaan van De Tuimelaar, weet de hoogleraar niet: “Dat krachtenspel overzie ik niet. Maar ik heb op persoonlijke titel, als ouder, bij het College van Bestuur wel even een signaal afgegeven dat dit gaande is”.

Intussen is hij, volgens hem net als sommige andere ouders, hard op zoek naar alternatieven voor de opvang van zijn twee jongste kinderen. “Ik móet wel. Het liefst zie ik dat De Tuimelaar blijft, maar feit is dat we na mei geen enkele garantie hebben. Dus als er geen duidelijkheid komt, neem ik binnen een tot twee weken een beslissing over een andere opvang.”

De Indonesische Rahmianti Nurvita, masterstudent aan de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, is afwachtender. Hoewel ze intensief gebruik maakt van de dagopvang op het TU/e-terrein (peuterdochter Gwen gaat vijf dagen per week naar De Tuimelaar), houdt ze voorlopig vertrouwen dat het kinderdagverblijf open zal blijven, “liefst zoals het nu is, met dezelfde medewerkers”.

Nurvita werd vrijdag naar eigen zeggen verrast door het bericht over de surseance van betaling. Via-via wist ze naar eigen zeggen wel dat De Tuimelaar het de laatste jaren moeilijk heeft gehad en dat het kinderdagverblijf bijvoorbeeld een groep moest opheffen wegens een terugloop in het aantal kinderen: “Maar op het moment dat wij besloten onze dochter bij De Tuimelaar in te schrijven, leek alles goed te gaan. We zijn ook ontzettend tevreden over de opvang tot nu toe”.

Zelf was ze, vorige week woensdag bevallen van haar tweede kindje, niet bij de informatiebijeenkomst voor ouders afgelopen maandag; echtgenoot Rian Bachnas, promoverend aan de TU/e-faculteit Electrical Engineering, ging wél. “Ik begreep dat de sfeer wel wat gespannen was. Ik maak me ook wel zorgen over hoe het verder moet, want we zijn ontzettend van De Tuimelaar afhankelijk.”

Overstappen is voor Nurvita en haar man vooralsnog niet aan de orde. “Pas als wordt gezegd dat De Tuimelaar gaat sluiten, gaan we op zoek naar andere opvang.” Ze hoopt echter dat dat niet nodig is: “Gwen gaat elke dag met ontzettend veel plezier naar haar vriendjes en leidsters bij De Tuimelaar. Het zal erg moeilijk voor haar zijn als ze moet verhuizen. Na de zomervakantie gaat haar broertje ook naar de kinderopvang en aangezien ik hem graag volledige borstvoeding wil geven, zou het heel handig zijn als ik tussen de colleges door naar De Tuimelaar kan.”

Ze hoopt dat ook de TU/e zich wil inzetten voor behoud van De Tuimelaar. “Een dagopvang op de campus biedt veel voordelen. Voor ons is De Tuimelaar in elk geval ontzettend belangrijk.”