Stemlokaal 116 in MetaForum, goed voor 753 stemmen.

Stemlokalen TU/e halen bijna duizend stemmen binnen

De stemlokalen 113 en 116 hebben vandaag bij het Oekraïne-referendum bijna duizend stemmen binnengehaald. Het was voor het eerst dat op het TU/e-terrein 'vaste' stemlokalen waren ingericht. Stemlokaal 116 in MetaForum was duidelijk het succesvolst. Daar waren rond negen uur vanavond 753 stemmen uitgebracht. Volgens Hans Franssen, voorzitter van dit stembureau, een heel mooi resultaat.

Twee jaar terug, bij de gemeenteraadsverkiezingen, stond op het terrein een knalgele stembus, waar TU/e'ers toen anderhalf uur lang de tijd hadden hun stem uit te brengen. Ditmaal werden voor het Oekraïne-referendum de hele dag twee lokalen ingericht met elk een vaste bezetting van drie personen, stemhokjes en een stembus. MetaForum was de standplaats van stembureau 116 en in het Auditorium was stembureau 113 ondergebracht.

Het bureau in MetaForum voldoet aan de verwachtingen van de studenten die eind vorig jaar bij de gemeente gepleit hadden om op 6 april als pilot twee lokalen op de campus in te richten. Volgens Hans Franssen, voorzitter van het stemlokaal, kwam de toeloop zo rond negen uur vanochtend goed op gang en "is het sindsdien lekker blijven doordruppelen. We hebben geen tijd gehad om eens even goed de krant te lezen". Volgens Franssen is men ook op het gemeentehuis zeer tevreden over de opkomst. "Ik krijg in ieder geval steeds te horen dat we een hele mooie opkomst hebben in vergelijking met andere bureaus in de stad."

Chris van Waardenburg, voorzitter van het stemlokaal in het Auditorium, is minder enthousiast. Rond negen uur vanavond waren er bij zijn stemlokaal pas 244 stemmen uitgebracht. "Dat vind ik maar matig, maar dat zal zeker ook met deze locatie te maken hebben. Die is alles behalve ideaal. Dit gebouw heeft maar liefst zes ingangen en wie beneden binnenkomt bij de garderobe en toegang tot de collegezalen kan aan niets zien dat hierboven een stemlokaal zit. We zitten ook wat weggedrukt in een hoekje."

Van Waardenburg is een tikkeltje jaloers als hij de opkomst hoort van het bureau in MetaForum. "Wellicht is een bureau genoeg voor de TU/e, want we zitten nu ook erg dicht bij elkaar en daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om te stemmen op het station." Van Waardenburg heeft wel genoten van het leuke en vriendelijke volk dat vandaag aan zijn tafel is verschenen.

Daar kan Franssen zich volledig bij aansluiten. "We hebben veel jonge mensen voorbij zien komen, dus ik denk dat een stembureau op de campus vooral een uitkomst is voor de studenten." Bij de volgende verkiezingen zou hij er in ieder geval weer voor kiezen om in MetaForum een lokaal in te richten.