Jim Stolk (tweede van links) en Rien de Böck met Rianne Gommans en Noortje Weenink uit de voorjaarsfractie van Groep-één in 2014.

Stemmen op TU/e-terrein bij Oekraïne-referendum

Studenten en medewerkers kunnen op 6 april op het TU/e-terrein hun stem uitbrengen tijdens het ‘Oekraïne-referendum’. De gemeente houdt een pilot met twee stembureaus op de campus, in MetaForum en het Auditorium. Een student en promovendus zochten eind 2015 op persoonlijke titel contact met de gemeente om voor een stemlocatie aan de TU/e te pleiten.

Twee jaar terug, bij de gemeenteraadsverkiezingen, konden TU/e’ers ook al op ‘eigen’ terrein stemmen, in de knalgele stembus die een hele dag door de stad reed en onder meer anderhalf uur bij de TU/e-vijver stond. Een “leuk experiment”, stelt Jim Stolk, student Industrial Design en Technische Informatica, “maar het zet met zo’n beperkte aanwezigheid natuurlijk niet echt zoden aan de dijk”.

Sowieso noemt Stolk het “belachelijk” dat er op de TU/e-campus, “met een dagelijkse bezetting van enkele duizenden mensen”, met name bij nationale en Europese verkiezingen niet standaard een stembureau wordt ingericht. Op het ‘waarom niet’ bleken ook bevriende gemeenteraadsleden het antwoord niet paraat te hebben, waarop de student eind vorig jaar contact opnam met de gemeente Eindhoven. Dit samen met faculteitsgenoot Rien de Böck, inmiddels promoverend, met wie Stolk eerder namens Groep-één in de universiteitsraad zat.

De na enig netwerken opgespoorde “ene ambtenaar die over de locaties van de stemkantoren gaat” mailde al snel terug, vertelt Stolk. “Hij was heel enthousiast. Volgens hem wil de gemeente dit ook al jaren, maar wisten ze niet goed met wie ze contact moesten zoeken.”

Een afspraak met de gemeente was vlot gemaakt, een tour over het TU/e-terrein voor een gemeentelijke delegatie zo georganiseerd. Ook Karen Ali, tot voor kort directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), was volgens Stolk al gauw vóór. “Het is belangrijk dat de TU/e dit faciliteert: niet alleen als onderdeel van de maatschappelijke ontwikkeling van studenten, maar ook voor medewerkers die veelal geen kans zien hun werkdag te onderbreken om naar het dichtstbijzijnde stembureau bij het station te lopen.”

Begin april worden bij wijze van pilot twee stemlokalen ingericht: één op de eerste verdieping van het Auditorium, één op hetzelfde niveau in MetaForum. Ook Gemini en Flux waren volgens Stolk in beeld als mogelijke stemlocaties, maar die bleken - onder meer qua vierkante meters en afscherming - niet te voldoen aan de eisen van de gemeente.

Stemmen of niet zeiken

Of in de genoemde kantoren straks veel stemmen mogen worden geteld, valt overigens te bezien. Het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne lijkt voor veel stemgerechtigden een moeilijk te begrijpen ver-van-hun-bedverhaal. Ook Stolk erkent dat het onderwerp wat verder van hem af staat dan bijvoorbeeld de lokale politiek, maar hij vindt het desondanks belangrijk dat mensen zich enigszins verdiepen en stemmen. “Elke keer als er de mogelijkheid is tot inspraak, moet je die als burger gebruiken. En anders moet je niet zeiken.”

Het aantal aan de TU/e uitgebrachte stemmen is volgens Stolk niet doorslaggevend voor het wel of niet slagen van de pilot, “de gemeente wil op 6 april vooral testen of de stemlocaties hier in praktisch opzicht goed werken”

Stolk en De Böck hebben de gemeente gepolst over een mogelijke bemanning van beide stemlocaties - en het tellen van de stemmen na afloop - door leden van de studentenfracties in de U-raad. “Het zou natuurlijk mooi zijn voor Groep-één en de Eindhovense Studentenraad als ze daar in hun fractieshirts achter de bureaus kunnen zitten.”

Voor wie voorafgaand aan het referendum nog wat wijzer hoopt te worden over het thema: Studium Generale houdt op woensdag 30 maart de lunchlezing 'Oekraïne: het land dat maar niet wil lukken'.