INTRO 2016 | Intro officieel geopend

Zo, de kop is er af en de Intro is officieel geopend. Dat gebeurde gisteravond door de dean van het Bachelor College, Lex Lemmens. Die kwam stoer in zonnewagen Stella het marktplein van MetaForum opgereden. Vooraf stelden de Centrale Intro Commissie en de studentenkoepels zich voor en kon er gekeken worden naar een wetenschapsshow. Ook de Eindhovense wethouder Mary-Ann Schreurs heette de nieuwe studenten welkom.

Bij de officiële opening van de Intro kregen de studentenkoepels van de TU/e de kans zich voor te stellen. Introgangers hoorden in sneltreinvaart wat Federatie Studieverenigingen Eindhoven, Eindhovense Studenten Sport Federatie, Compositum, Scala en de studententeams hun te bieden hebben voor de komende jaren.

In totaal lopen er deze week zo'n 2.200 eerstejaars rond op de campus en door het Eindhovense centrum, waar ook 460 buitenlandse bachelor- en masterstudenten bij zitten die vorige week al gestart zijn met hun Intro. Aan begeleiders is ook geen gebrek: dat zijn er zo'n 470.

De openingsavond werd enthousiast aan elkaar gepraat door de Brit en stand-up comedian Adam Fields. Bij alle sprekers was de boodschap duidelijk: kies voor een actief studentenleven.

Aansluitend showde PhD-student Robin Willems, die promoveert bij Scheikundige Technologie, op het podium zes scheikundige proeven. Dat resulteerde onder meer in een pingpongballenexplosie, hij maakte sneeuw, en hij veranderde met metaalzouten de kleur van vlammen. Het kon een deel van het publiek boeien, anderen namen het lief als achtergrondruis bij hun eigen gesprekken.

Wethouder Mary-Ann Schreurs kreeg wel alle aandacht vanaf het moment dat ze een biertje van een intropapa aannam. “Adje, adje”, riep de hele vloer. “Dadelijk”, reageerde ze, “eerst nog twee zinnen. Een: jullie creëren de toekomst. En twee: Vergeet niet te feesten”. Daarop dronk ze in drie slokken het plastic bekertje leeg. Adam Fields: “Ha, dit was geen bier. Dit was het allerlaatste experiment. Nu gaat Mary-Ann exploderen.”