Studentenbridge bij GEWIS

Bridge, waarom zou je? Omdat spades en hartenjagen je de neus uit komen, omdat je het met je opa en oma wilt spelen of omdat je er punten voor de eerstejaarscommissie mee kunt krijgen. In borrelruimte ‘Het Dakterras’ van GEWIS geven beroepsbridgers op donderdagmiddagen een bridgecursus. Emeritus hoogleraar Henk van Tilborg komt een handje helpen.

Professioneel bridger Tim Verbeek herhaalt deze derde les kort wat er vorige week geleerd is en geeft wat nieuwe theorie over het kaartspel. Het bieden, het aantal punten dat je nodig hebt om alle slagen te halen, de tactiek om zelf meer te bieden dan je aankunt om zo de tegenstander niet te veel punten te laten halen; de studenten knikken en proberen het te onthouden.

De vijf eerstejaars en vier (bijna)masters zitten er met verschillende motivaties. Eerlijk gezegd komen de eerstejaars om punten te halen voor hun eerstejaarscommissie (ejc). Gijs Bellaard vergeet de troeven te tellen, moet daar heel hard om lachen, en geeft toe dat hij beter is in ‘bussen’. Dat is een drankspel met kaarten dat iedereen bij GEWIS schijnt te kennen. “En eigenlijk heb ik nu college, maar Toegepaste Natuurwetenschappen kan ik wel missen.” Hij heeft er weer een ejc-punt voor Gebro’d bij.

Aan de tafel met de oudere studenten zit Bor de Kock. Deze student Web Science heeft gemerkt dat hij bridge “serieus heel leuk” vindt. “Bij GEWIS spelen ze veel spades en hartenjagen en dat is zó saai! Ik doe mee met de cursus omdat ik vind dat je een keer in je leven moet leren bridgen. En echt, het is véél leuker. Tactischer en complexer.”

Henk van Tilborg, emeritus hoogleraar en erelid van GEWIS, is er vanmiddag bij om een handje te helpen. “Twee jaar terug vroegen Tim Verbeek en Vincent Broersen van de Nederlandse Bridge Bond of er aan de TU/e interesse was in een bridgecursus”, zegt Van Tilborg. Hij komt zelf nog wekelijks bridgen bij zijn oude faculteit. “Iedere middagpauze, dagelijks, wordt er op vloer zes van MetaForum door enkele medewerkers gebridged.” Volgens Van Tilborg is Eindhoven een van de weinige studentensteden waar geen studentenbridgeclub is.

En dat is vreemd, vindt Tim Verbeek. Hij is net terug van een toernooi in Orlando in de Verenigde Staten, waar hij op uitnodiging en voor een riante vergoeding speelde met een Amerikaans dame. “Bridge hoort echt bij bèta-studenten. Vooral scheikundigen en wiskundigen zijn spelletjesmensen.” Zelf is Verbeek in 2012 in Leiden afgestudeerd in Politieke Wetenschappen.

Het was niet gemakkelijk om een geschikt moment te vinden bij GEWIS, de studievereniging die enthousiast reageerde, vertelt Verbeek. “Wij merkten dat de studieverenigingen in Eindhoven een heel vol programma hebben, in tegenstelling tot andere steden. Er was niet eens een avond te vinden die vier keer achter elkaar vrij is.” Nu doen ze het op die uren waarop traditiegetrouw al vaak gekaart wordt in Het Dakterras in afwachting van de donderdagmiddagborrel.

Verbeek wil graag jonge mensen interesseren voor bridge. “De gemiddelde leeftijd bij de bond is zeventig jaar. Studenten leren snel en spelen om steeds beter te worden, niet als tijdverdrijf of om eenzaamheid te verdrijven. Ik verwacht niet dat deze jongens meteen lid worden, maar hoop dat er meer jonge bridgers komen.”

De personeelsvereniging Colleagues United van de TU/e heeft overigens een sectie bridge. Rond de twintig leden, met inderdaad gemiddeld een tamelijk hoge leeftijd, spelen op woensdagavond in het PVOC.

Voor de studenten wordt de vierdelige cursus afgesloten met een eindtoernooi in zalencentrum De Ambassadeur op maandag 19 december. Meer info, over dit toernooi of over studentenbridge, haal je bij Tim Verbeek.