Foto | Coen Dalenoord

Fins ijsbrugproject drie weken verlengd

Te hoge temperaturen in het Finse Juuka blijven de Eindhovense bruggenbouwers parten spelen. De ballon onder de brugdelen blijft daarom voorlopig intact en het project wordt met drie weken verlengd. Het feest op zaterdag 13 februari, waarbij de brug in gebruik genomen zou worden, gaat gewoon door.

Roel Koekkoek, afstudeerder aan de faculteit Bouwkunde en woordvoerder van het project blijft ook ondanks de tegenvallende 'hoge' temperaturen optimistisch gestemd over het welslagen van het project. "Op dit moment vriest het zes graden, maar dat is onvoldoende om continu nieuwe ijslagen aan te brengen", vertelt Koekkoek. "Bij deze temperatuur kunnen we maar eens per uur een nieuwe laag aanbrengen."

Om deze reden is ook besloten om de ballon, die zorgt voor ondersteuning van de ijsmassa, nog niet te laten leeglopen. Koekkoek verwacht dat de ballon ook op 13 februari - de dag dat de brug feestelijk in gebruik genomen zou worden - nog intact zal zijn.

Koekkoek: "De temperatuurschommelingen zijn hier erg groot en richting het weekend verwachten we dat het iets warmer gaat worden, zo rond het vriespunt. Daarna ziet het er naar uit dat de temperatuur weer gaat zakken en hopen we onze werkzaamheden weer te kunnen hervatten."

Ondanks dat de brug op 13 februari nog niet gereed is, gaan de festiviteiten wel gewoon door. "Dat wordt sowieso een groot feest, waar we ook al mensen voor hebben uitgenodigd. Het lijkt ons ook niet heel erg dat de brug dan nog niet af is, want het is dan juist heel goed te zien hoe het bouwproces precies in zijn werk gaat. Dat is op zich al heel interessant."

Tot en met de eerste week van maart willen de bruggenbouwers blijven proberen om het project succesvol af te ronden, al zal de crew na 13 februari wel sterk worden ingekrompen. "Mensen hebben toch hun vertrektickets al geboekt, maar we gaan met de hulp van vrienden, familie en lokale vrijwilligers verder", zegt een strijdlustige Koekkoek. Volgens hem is op de bouwplaats een ploeg van twee tot vier mensen voldoende om ijs aan te blijven brengen.

Koekkoek zegt dat er ook duidelijke indicaties zijn dat de temperatuur weer gaat dalen, "anders hadden we ook nooit besloten voor een verlenging". Er zijn volgens de bouwkundestudent nog zeker vijf dagen met een temperatuur van minimaal twintig graden onder nul nodig om de klus te kunnen klaren.

Aan materiaal en apparatuur is ook in die extra weken geen gebrek, zo verzekert Koekkoek. "Al onze sponsoren, zoals voor de hoogwerker en de shovel, staan er nog steeds heel positief in. Ook de lokale bevolking blijft ons steunen, want slaapplaatsen en een auto voor nog eens drie extra weken waren in enkele uren al geregeld. We hebben hier inmiddels een prima netwerk opgebouwd."

Koekkoek zou het ook zeer jammer vinden om het project nu af te breken, "want tot op heden is het boven verwachting verlopen". Nu is het dus alleen nog wachten op een koud staartje aan de Finse winter.