Gezocht: slimme ideeën voor TU/e Contest

De kans om een eigen supergoed idee te ontwikkelen met hulp van bedrijven uit de regio, dat is wat de TU/e haar studenten wil bieden met de TU/e Contest. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. De actieve werving begint volgende week en de finale zal zijn op 17 mei. Schrijver, cabaretier en televisiepresentator Arjen Lubach komt op 2 maart de zogenoemde netwerkronde openen.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College en bedenker van deze wedstrijd: “We dagen TU/e-studenten uit om hun innovatieve idee, prototype, businessplan of research project verder door te ontwikkelen binnen het netwerk van de TU/e Contest. Ook dit jaar zijn daarvoor weer heel wat partners bereid gevonden om als coach en jurylid op te treden voor onze studenten.”

Tot 31 maart kunnen TU/e-studenten en promovendi hun plannen indienen via www.tuecontest.nl. Op 2 maart begint al de netwerkwerkronde. Die wordt officieel ingeluid in samenwerking met Stichting Wervingsdagen in de Blauwe Zaal. Presentator Arjen Lubach houdt dan een speech over het thema netwerken. Ook zal Eline van den Haak, die vorig jaar won met haar idee voor een automatische bodemverbeteraar, haar medestudenten toespreken.

Rond 11 april zal de organisatie een top 40 bekend maken die wordt uitgenodigd voor trainings- en workshopdagen op 21 en 26 april in de Zwarte Doos. Twaalf coaches, afkomstig van bedrijven en organisaties uit Brainport regio, geven dan advies en helpen bij het bijstellen van de plannen. Zij zijn het ook die een top 20 voordragen om deel te nemen aan de finale op 17 mei. Daar zijn prijzenpakketten te winnen waarmee de innovatie kick-start-kansen krijgt.

Ten opzichte van de eerste versie van TU/e Contest zijn er een aantal zaken veranderd. Studenten kunnen zich nu in twee categorieën inschrijven: ‘idee’ en ‘prototype of verder’. Dit jaar wordt gewerkt met zes clusters, zoals Transport & Automotive en Digital & Internet. Het lijkt de organisatie op die manier makkelijker de deelnemers te koppelen aan de juiste bedrijven, een belangrijk doel van de wedstrijd.