Emile Aarts. Foto | Bart van Overbeeke

'Identiteitskwestie staat fusie Tilburg-Eindhoven in de weg'

Een fusie tussen de TU/e en Tilburg University zou volgens de Tilburgse rector Emile Aarts "op het gebied van valorisatie een droom zijn". Maar volgens hem vormt het verschil in identiteit "een vrijwel onneembare muur" tussen beide instellingen. Aarts, tot 1 juni vorig jaar nog werkzaam aan de TU/e als decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica, deed zijn uitspraken op de nieuwssite van Univers.

Vorig jaar maart werd bekend dat decaan Emile Aarts per 1 juni van dat jaar de nieuwe rector van Tilburg University zou worden. Een onverwacht vertrek, dat collegevoorzitter Jan Mengelers destijds zei te betreuren. Aarts vertelde toen al dat hij in zijn nieuwe functie hoopte te kunnen fungeren als een bruggenbouwer tussen beide instellingen om samenwerkingsverbanden op gang te krijgen.

Vrijdag 15 januari verscheen op de nieuwssite van het Tilburgse universiteitsblad Univers een vraaggesprek met Aarts, waarin hij zijn toekomstvisie voor de universiteit schetst. Ook de samenwerking met de TU/e komt daarin uitgebreid aan de orde.

"Alles moet groeien, dat is bijna een natuurwet", stelt Aarts in reactie op de interviewer die constateert dat alles in Tilburg in het teken van groei staat. "Anders heb je niet alles meer in eigen hand. Daarom moet je een combinatie van excellentie en grootte nastreven."

Aarts beaamt dat een fusie met de TU/e dan de beste weg lijkt. "Het hele innovatiespel dat we in Brabant spelen, heeft ons bij elkaar gebracht. Daardoor hebben we dat Data Science Center voor elkaar gekregen. We zijn heel erg van toevoegende waarde voor elkaar, complementair. Een fusie zou een universiteit van 30.000 studenten opleveren die in de top-5 van Nederland belandt. Ook op het gebied van valorisatie is het een droom.”

Aarts denkt echter niet dat hij een dergelijk samengaan nog gaat meemaken. "De identiteitskwestie vormt een vrijwel onneembare muur tussen Tilburg en Eindhoven. Waar wij met onze studenten over praten hier, wat ons motiveert, dat is de hele maatschappij. In Eindhoven zijn studenten minder mondig en gaat het vrijwel alleen over technologie. Daar staat overigens tegenover dat de Brabantse identiteit wel vergelijkbaar is op beide universiteiten. En dat zit dieper dan al die andere dingen."

Bron: Univers