Tests met de drone van Blue Jay in Gemini-Noord.

Vliegende huishulp bijna klaar voor gebruik

Studententeam Blue Jay ligt naar eigen zeggen goed op schema met de ontwikkeling van zijn beoogde ‘huishoud-drone’. De drie prototypes waarmee het team tests uitvoert, kunnen inmiddels autonoom vliegen, hun grijpers zijn 3D-geprint en binnenkort worden ze uitgerust met een navigatiesysteem dat ze moet helpen zelfstandig hun weg te vinden. De drones moeten de hoofdrol gaan spelen in het ‘Drone Café’ tijdens het Dream & Dare Festival van de TU/e eind april.

“Uniek aan dit type drone is de combinatie van de verschillende functies, zoals het autonoom vliegen en het oppakken van spullen”, vertelt TU/e-studente Tessie Hartjes, teammanager van Blue Jay. Over een maand gaat het team met meerdere drones tegelijk testen. Een uitdaging, stelt Hartjes, volgens wie het al erg moeilijk is om slechts één drone autonoom te laten vliegen.

Tijdens een test (in het RoboCup-stadion van Tech United, in Gemini-Noord) zijn drie studenten, mede verantwoordelijk voor de software van de drone, hard aan het werk. In de drone zat al software die ervoor zorgt dat hij van A naar B kan vliegen, legt software-architect Daan Streng van het team uit. “Nu moet worden getest of de software die zorgt dat de drone ‘slim’ kan vliegen en weet waar hij heen moet, dit ook kan doorgeven aan de bestaande software.”

Met drone ‘Henk’, waarmee de drie aan het testen zijn, verloopt zeker nog niet alles vlekkeloos, blijkt al snel. Hij moet nog bestuurd worden met een controller en systeem-architect Joep Linssen is tijdens de test nog druk doende met kleine reparaties. Volgens Linssen gaat het de goede kant op, maar is er nog een lange weg te gaan.

Op termijn, zo schetst Hartjes, moet de TU/e-drone vooral mensen die wat minder goed ter been zijn, kunnen helpen door bijvoorbeeld dingen op te pakken en tevens de eenzaamheid opvullen die oudere mensen soms ervaren. Het is volgens haar niet de bedoeling dat mensen lui worden zodra ze de drone in huis nemen: “De drone moet mensen juist ook stimuleren om meer te bewegen”.

Met de brandweer van veiligheidsregio Brabant-Zuidoost hebben de studenten ook al gebrainstormd over een functie waardoor de drone een mini-blusstaaf kan oppakken zodra hij rook detecteert. “Zo is de brand al geblust of kan de brandweer al ingeschakeld zijn voordat de bewoner van het huis de brand doorheeft”, legt Hartjes uit.

Ook is er volgens haar al veel interesse vanuit bedrijven om de domestic drone van Blue Jay op de markt te brengen. Een merknaam voor de drones heeft het team nog niet, vertelt Hartjes. “Alle prototypes hebben een andere naam - maar dat is meer om ze uit elkaar te kunnen houden.”

Op het moment zijn achttien studenten van verschillende faculteiten actief binnen Blue Jay, van wie twaalf fulltime. Het team is afgelopen september officieel gestart. Blue Jay richt zich momenteel vooral op het Dream & Dare Festival van de TU/e eind april, waar de drones in een heus 'Drone Café' bestellingen moeten gaan opnemen.

Studenten die het team, fulltime of parttime, willen versterken of bijvoorbeeld willen helpen in het ‘Drone Café’ eind april, kunnen zich melden via de website. Op 3 februari houdt het team tevens een infolunch.