Impressie van het vernieuwde Plaza Vertigo. Illustratie | Ex-interiors

Fikse opknapbeurt voor Plaza Vertigo

Om het tekort aan studieplekken voor Bouwkundestudenten en de dikke rijen bij de kantine van Vertigo op te lossen, wordt de eerste verdieping van het faculteitsgebouw deze zomer heringericht. Er komen vijftig werkplekken bij en twee extra kassa’s. De receptie krijgt een betere plek.

In september zal de kantine van Vertigo enkele dagen gesloten zijn, omdat de keuken dan verbouwd wordt. Monique Kuyck, hoofd Operational Services van Dienst Interne Zaken, kan nog niet zeggen wanneer en hoe lang dat zal zijn. “De planning is nu nog niet concreet, maar we proberen het zo kort mogelijk te houden.”

Niet alleen de keuken, maar de hele eerste verdieping van Vertigo, Plaza Vertigo genoemd, wordt dan opnieuw ingericht. De keuken blijft op dezelfde plaats, met nieuwe, stillere apparatuur. Het uitgiftepunt wordt veel groter. Er komen aan een L-vormige balie drie kassa’s. Daar kan ook Starbucks-koffie afgerekend worden. Een aparte Starbucks-corner wordt niet gemaakt, de bedrijfsvoering blijft bij Eurest.

Rietveld-stoelen

In de hoek bij de loopbrug naar Matrix komen houten tafels met in hoogte verstelbare stoelen en veel stopcontacten. Hier, waar ook de wifi verbeterd wordt, kunnen vijftig studenten een studieplek vinden. De zwarte tafels die er nu staan en de bijbehorende zwarte stoelen blijven, maar de groene zachte zitelementen en de houten kruisvormige banken gaan weg. Er komen loungebanken en Rietveld-stoelen voor in de plaats. Die laatste zijn nog in de faculteit aanwezig uit de jaren zestig, ze worden nu opnieuw bekleed.

Een andere opvallende verandering is de locatie van de receptie. Op dit moment is die in een hokje vlak na de glazen toegangsdeur. De ventilatie, verwarming, akoestiek en rolstoelvriendelijkheid zijn niet optimaal. Dat wordt allemaal beter wanneer de receptie naast de plotterservice tussen de liften en de CHEOPS-ruimte komt. De stoel van de receptionist komt bijvoorbeeld op een podium, zodat een bezoeker op gelijke ooghoogte zal zijn.

“We maken een efficiencyslag voor de functionaliteit van de ruimte”, zegt directeur bedrijfsvoering Suzanne Udo. “Ons ruimtegebrek komt nog voort uit de schuifpuzzel die begon toen het Hoofdgebouw leeg moest. Bouwkunde had ateliers in Matrix. Die activiteiten zijn nu geïntegreerd in Vertigo, met als gevolg dat er minder studentenwerkplekken beschikbaar zijn.” De verbeterpunten van de keuken betreffen vooral de doorstroom van de klanten, hoewel Udo het ook fijn vindt dat er nieuwe apparatuur komt die minder herrie maakt.

Zo min mogelijk overlast

Eind augustus, begin september wil projectleider Boudewijn Elmans (Dienst Huisvesting) beginnen met de verbouwing. “Nu zijn we nog bezig met de aanbestedingen voor aannemer, keukenleverancier en interieurbouwer. Ik wil zo min mogelijk overlast voor de gebruikers en het zo snel mogelijk klaar hebben. We moeten de planning ophangen aan de levertijd van het meubel voor de receptie en de pui ervan. Ik hoop dat alles begin oktober klaar is.”

Architect en alumnus Bert Dirrix, die dertien jaar geleden de renovatie van Vertigo op zich nam, is supervisor. Onder leiding van hoogleraar Christian Rapp ontwerpt Bouwkunde-medewerker Bram van Kaathoven - in nauw overleg met Dienst Huisvesting, Dienst Interne Zaken en de gebruikers bij monde van huismeester Tom van Aarle - de nieuwe receptie.

Ontwerpbureau Ex-interiors doet de inrichting van de studiewerkplekken, de lounge en het zit-eet-gedeelte. Het bureau is geen onbekende op de campus. Eerder was Ex-interiors al verantwoordelijk voor de vernieuwing van verschillende TU/e-kantines  en nu is het bedrijf bezig met de Subway-balie in het Auditorium en de vernieuwing van de kantine in Helix.

De ruimte aan de westkant, waar Casa Vertigo haar exposities houdt, blijft een open ruimte. Van 8 tot 30 september hangt Studium Generale daar de foto’s van World Press Photo ’16 op. Bezoekers van buiten zullen daar doorheen moeten kijken willen ze de receptie zien. Udo heeft alle vertrouwen dat Bert Dirrix de wayfinding optimaal maakt. “Hij is ook spoorbouwmeester die op alle Nederlandse treinstations de bewegwijzering regelt.”