Bouwkunde blijft morren over Starbucks

Starbucks op het TU/e-terrein opent over vijf dagen haar deuren, maar in Vertigo waar ze wordt gehuisvest, houdt het gemor over de koffieketen aan. Met name studenten beklagen zich over het wegvallen van een goedkoper koffie-alternatief aan de kantinecounter. Volgens de faculteitsraad van Bouwkunde komt de onrust vooral voort uit onwetendheid en onbegrip.

De prijs van een Starbucks-koffie, de concurrerende positie op steenworp afstand van grand café De Zwarte Doos, het eten van zoetigheid dat de koffieketen zou ‘stimuleren’: op een A4’tje dat tot een paar dagen terug in Vertigo hing, somt een anonieme afzender in duidelijke letters zijn (of haar) bedenkingen bij de komst van de Amerikaanse koffiegigant op.

Een groepje studenten dat op maandagmiddag zit te lunchen bij studievereniging CHEOPS, kan zich overwegend wel vinden in de brief. Volgens Aukje Hefting zitten studenten gewoonweg niet te wachten op “luxe koffie” met een “hipster”-uitstraling. “Mensen drinken koffie vanwege de cafeïne, om de week door te komen. Vijfenveertig cent voor een beker is dan een fijn bedrag; die kun je bovendien ook nog eens uitdelen”, vindt de derdejaars Bouwkunde.

De studenten erkennen dat het “misschien ook wel een beetje sentiment” is, sentiment bij de oude kantine met de jarenlang vertrouwde gezichten achter de balie, waar het gevoel van onvrede uit voortkomt. Ze benadrukken: “We hebben op zich niks tegen de komst van Starbucks, als er in de kantine ook nog steeds de optie voor goedkopere koffie zou zijn. Maar waarom een Starbucks in dit gebouw? Doe dat lekker in MetaForum of zo.”

Student-lid Wouter Loomans van de faculteitsraad wijt het gemopper vooral aan onbegrip en een gebrek aan informatievoorziening. Zo zijn het verwachte aanbod en de bijbehorende prijzen volgens hem volop onderwerp van gesprek, zonder dat bij veel mensen bekend is wat deze gaan zíjn. Bovendien, zo weet hij: “Dat de kantinejuffrouwen, die door de hele faculteit op handen werden gedragen, weg moesten, is gewoon ook door veel mensen als vervelend ervaren”.

In de hoop wat onrust te kunnen wegnemen, heeft de faculteitsraad contact gezocht met Dienst Interne Zaken met het verzoek om meer duidelijkheid en inzicht in de afwegingen. “De eerste reactie was dat voor Starbucks gekozen is met het oog op de doelgroep en de vraag van deze doelgroep. Maar wie ís dan deze doelgroep en hoe is die vraag in kaart gebracht? Veel studenten zien zichzelf namelijk niet echt als doelgroep van deze Starbucks.”

Niet alleen zoetigheid

Lisa Kuiper, vestigingsmanager van de vernieuwde Vertigo-kantine, is zich bewust van de reuring die de aangekondigde komst van Starbucks heeft veroorzaakt. In de tijdelijke ‘minikantine’ op vloer 1 krijgt ook zij zo nu en dan vragen, volgens haar deels gebaseerd op misverstanden. “Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat er straks alleen nog maar zoetigheid te krijgen is, terwijl we naast het Starbucks-concept ook gewoon soepen, salades en broodjes blijven serveren.”

Dat gebouwbewoners nog altijd moeite hebben met het gedwongen vertrek van de oude vertrouwde kantineploeg, kan ze zich ergens wel indenken, “maar die keuze lag niet bij mij. Ik ga vooral fris aan de slag hier en heb er ontzettend veel zin in”. Kuiper was eerder werkzaam bij De Zwarte Doos en gaat nu samen met een handvol nieuwe collega’s, na een uitvoerige training bij Starbucks op de High Tech Campus, aan het werk in Vertigo.

Monique Kuyck, hoofd Operational Services binnen DIZ, roept medewerkers en studenten op de nieuwe kantine gewoon eerst eens een kans te geven. Mensen zijn vaak erg gericht op hun eigen gebouw, zo stelt ze, “maar wij moeten een hele campus inrichten, rekening houdend met heel veel verschillende mensen en aspecten. We denken niet: ‘Laten we eens gek doen, we zetten een Starbucks in Vertigo’.”

Ze wijst onder meer op het strategisch ontwikkelingsplan voor het hele TU/e-terrein en op de universiteitsbrede enquête rond het cateringaanbod. “Daar rolt een totaalplaatje uit in de vorm van een breed productenpakket, met een paar aansprekende merken. Maar ik kan nu eenmaal niet in elk gebouw een Starbucks én een Subway én een biologische balie én Love My Curry onderbrengen. Dus ja, dat kan betekenen dat niet iedereen direct blij is met een Starbucks in zijn gebouw.”

Als mensen vragen hebben over de afwegingen, probeert Kuyck die naar eigen zeggen te beantwoorden. “Ik geloof niet dat veel mensen erop zitten te wachten dat ik een uitgebreide TU/e-brede memo uitdoe over de complete visie en achterliggende gedachten.”

Voor wie de Starbucks-koffie (met marktprijzen die in alle vestigingen gelden) niet blieft, is er volgens haar ook in en rondom Vertigo voldoende alternatief. “Uit alle automaten op de campus komt versgemalen bonenkoffie, voor vijfenveertig cent - daar moet je bij een ander maar eens om komen. Vind je die niet lekker genoeg, dan ga je naar een andere kantine.”

De vernieuwde kantine, met Starbucks-counter, opent maandagochtend 28 november om acht uur. Kijk voor acties en ander nieuws op Facebook of Instagram.