Tijdelijk 'biobrug' over de Dommel bij Auditorium

De voetgangersbrug over de Dommel ter hoogte van het Auditorium wordt begin oktober vervangen door een experimentele brug van biocomposiet. De veertien meter lange brug, het resultaat van een door de TU/e geleid 3TU-project, maakt na een jaar weer plaats voor de originele brug.

De brug zal worden gemaakt van hennep- en vlasvezels en biohars rond een kern van ‘biobased’ PLA-schuim (polymelkzuur). Onlangs legde een groep van vijftig studenten van Avans Hogeschool de laatste hand aan een brugonderdeel van twee meter lang.  Zij maakten gebruik van zogeheten vacuüminjectie, waarbij hars met behulp van een vacuüm in de vezelpakketten wordt gezogen. De brug van biocomposiet belooft wereldwijd de eerste van zijn soort te worden. Behalve Avans Hogeschool zijn ook de TU Delft en kunststoffabrikant NPSP betrokken bij het door de TU/e geleide project.

Projectleider Rijk Blok, universitair docent bij de unit Structural Design van TU/e-faculteit Bouwkunde, vertelt dat er plannen zijn om de brug te voorzien van diverse sensoren die verbonden zullen worden aan het internet. “Daarmee kunnen we constant monitoren hoe de brug zich gedraagt. Maar dat is een vervolgproject waarvoor we nog financiering moeten regelen.”

Voordat de brug inderdaad mag worden geplaatst, moet de constructie nog formeel worden goedgekeurd door de gemeente. Blok twijfelt er niet aan dat de brug sterk genoeg zal zijn. “We zijn wel benieuwd naar zijn stijfheidseigenschappen; naar de doorbuiging op de langere termijn.” Dat de experimentele brug na een jaar weer wordt vervangen door de huidige – die tussentijds wordt opgeslagen - heeft te maken met gebrek aan kennis over de levensduur van de gebruikte materialen. “Een jaar gaat hij makkelijk mee, maar we kunnen gewoon nog niet garanderen dat de constructie ook vijftig jaar goed blijft. Er moet nog meer onderzoek gedaan worden naar hoe die materialen verouderen.”

Als alles goed gaat, wordt de brug begin oktober geplaatst – op tijd voor de Dutch Design Week die in de laatste week van die maand in Eindhoven plaatsvindt.