Eindhoven eert expats met impact

Tijdens het International Festival aan de Vestdijk zondag zijn elf expats bekendgemaakt die Eindhoven geholpen hebben het te brengen tot de stad die het nu is. Op de lijst staan vijf (oud-)TU/e’ers, onder wie emeritus hoogleraar Jochen Jess en industrieel ontwerpster Camilla van den Boom.

De lijst is voortgekomen uit een samenwerking tussen onder andere de TU/e, Brainport Development, ASML, het Holland Expat Center en e52. De namen werden gekozen door een jury, met aan het hoofd Eindhovens wethouder Staf Depla.

Op de lijst staan vijf expats met een TU/e-connectie: emeritus hoogleraar Jochen Jess (geboren in Duitsland, jarenlang verbonden aan de faculteit Electrical Engineering), designers Camilla van den Boom (Zweden) en Jorge Alves Lino (Portugal - beiden werkzaam bij Industrial Design, de Belgische hoogleraar Bert Blocken (Bouwkunde) en de Chinese Jing Li (gepromoveerd en nog steeds werkzaam als onderzoekster bij Wiskunde & Informatica).

Website e52.nl sprak wethouder Depla over de plek van dergelijke expats in het Eindhovens DNA. Het begon volgens hem bij Philips, waar oprichters Gerard en Frederik van Zaltbommel naar Eindhoven kwamen en na verloop van tijd steeds meer werknemers uit andere provincies en later uit buurlanden aantrokken. “Alleen is de wereld anno nu wat groter geworden. Kwamen de expats toen bijvoorbeeld uit België, nu komen ze uit India, de VS, Duitsland, dichtbij en ver weg.”

Waarom moest de expat-top-tien er komen? “Eindhoven is sinds de begindagen van Philips uitgegroeid tot een internationale stad. We hebben heel sterk het idee dat de stad zoals die nu is, is voortgekomen uit de verschillende perspectieven die expats over de jaren heen met zich meegebracht hebben. Dat zien we vooral op de TU/e, in het personeel van ASML en de populatie van de High Tech Campus.”

In het zonnetje

Hij vervolgt: “Wat we met de top-tien wilden doen, is een selectie maken van mensen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de stad in de pijlers technologie, kennis en design. Dat kan op academisch of wetenschappelijk niveau, maar ook in het design of in het samenbrengen van mensen. Uiteindelijk zijn het niet tien, maar elf mensen geworden. Tijdens het International Festival wilden we hen, maar eigenlijk de Eindhovense expat in het algemeen, in het zonnetje zetten.”

De jury begon met een lijst van vijftig genomineerden en was er volgens voorzitter Depla “binnen een uur uit”. Een nadrukkelijke winnaar is er niet, “dan hadden we langer in conclaaf gezeten”.

Bovenal wilden de initiatiefnemers een gemêleerde groep samenstellen. Er staan mannen en vrouwen in uit Europa, Azië en Amerika; er staan expats in van begin twintig, maar ook de 81-jarige emeritus hoogleraar Jochen Jess. Depla: “Die man kwam in 1971 naar Eindhoven en is al die tijd gebleven. Hij was één van de eerste buitenlandse hoogleraren aan de universiteit. We hebben ook iemand als Jing Li, die aan de ene kant heel serieus werk doet bij ASML, maar aan de andere kant ook in de finale stond van Everybody Dance Now. Die mensen spreken tot de verbeelding.”

Is de groep expats in Eindhoven nog groeiende? “Vorig jaar zijn er zesduizend mensen bijgekomen, van wie er vierduizend weer zijn weggegaan. Per saldo houden we er dus tweeduizend over. Dat is best veel voor een stad als Eindhoven. We hebben dat vooral te danken aan het bedrijfsleven en de universiteit. Zij zijn actief op zoek naar buitenlands talent. Ik als wethouder en wij als gemeente hebben vooral een begeleidende en faciliterende rol.”

Ruimte voor ontwikkeling

Depla: “Het is de baan of de studie die de expat naar Eindhoven haalt. Vervolgens is het aan ons om te zorgen dat zij zich hier op hun gemak voelen, maar dat ze ook een geschikte omgeving voor hun partner en eventuele kinderen hebben. Het internationale onderwijs moet goed zijn en er moet ruimte zijn voor ontwikkeling. Wij proberen daar steeds in te voorzien.”

De gemeente doet dat volgens de wethouder onder meer middels steun aan het expatcenter “waar expats in één keer al hun papierwerk kunnen regelen. En we werken met coördinatoren, die zitten op plekken waar veel expats zijn, zoals de High Tech Campus en de TU/e. Zij houden het contact met de gemeenschap en geven aan wat er beter kan”.

Daaruit is volgens Depla onder meer het gezondheidscentrum voor internationals in Eindhoven voortgekomen. “Nederlanders zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop de zorg geregeld is. Die tevredenheid ligt onder expats veel lager. Dat willen we samen met hen oplossen. Maar het kan ook simpel. Denk aan het maken van Engelstalige menukaarten of een Engelse programmering in de schouwburg.”

Op de vraag wat de stad eigenlijk aan expats heeft, reageert Depla resoluut: “De stad wordt er beter van. Ze nemen kennis mee naar de universiteiten en het bedrijfsleven, en op den duur trekken ze andere bedrijven aan. De bereidheid van mensen om deze kant op te komen, is een cruciaal vestigingscriterium voor bedrijven. De afgeleide werkgelegenheid daarvan is groot. De universiteit wil de beste mensen hebben voor hun onderzoek en ontwikkeling, voor hightechbedrijven geldt hetzelfde. Die mensen worden niet allemaal in Eindhoven geboren, maar zijn te vinden over de hele wereld.”

Op e52.nl verschijnt elke dag een portret van één van de elf expats, waarin ze hun licht schijnen op het werken en wonen in de (internationale) stad Eindhoven. Lees ook meer over de TU/e’ers op de lijst in Cursor 20, die verschijnt op 30 juni.

Bron: e52.nl

E52 expat top 10 2016 from Bart Brouwers