Het noodnummer op de campus is 2222

Komende weken worden de mobiele telefoons van de TU/e en alle Lync-toestellen voorzien van een sticker waarop alarmnummer 2222 staat. Te vaak bellen mensen op de campus nog naar het algemene nummer 112. Daar kan kostbare tijd mee verloren gaan, stelt Mirjam Jahnke, afdelingshoofd Safety & Security. De stickeractie moet het bewustzijn bij TU/e-medewerkers, studenten en overige bewoners op de campus vergroten.

De coördinatoren van de TU/e-bedrijfshulpverlening gaan komende weken stickers plakken op de mobiele telefoons van de medewerkers die bij hen in het gebouw werken. Ook de Lync - toestellen krijgen een plaatje waarop de vier tweeën opvallen. Medewerkers met alleen een headset krijgen in een volgende ronde een sticker. Hoeveel dat er precies zijn is niet bekend bij dienst ICT. Zij heeft daar geen zicht meer op sinds in januari 2014 Lync werd ingevoerd en faculteiten zelf apparatuur kon gaan inkopen. Er zijn 4000 interne telefoonnummers en 550 mobiele abonnementen.

Mirjam Jahnke: “We weten uit de laatst afgenomen enquête dat weinig mensen het nummer 4 maal 2 kennen. En het is belangrijk dat zij dat bellen als er politie, brandweer of ambulance nodig is, in plaats van 112. Dan krijgen ze ónze meldkamer aan de lijn.”

Het grote voordeel van inschakelen van de dienst Safety & Security is de snelheid waarmee zij kan handelen omdat ze de weg kent op de campus. Met een melding als “Er is iets gebeurd in de bouwlift” of “Ik lig met een gebroken been op het dak van het Auditorium”, kunnen overheidsdiensten van buiten de campus niet zoveel. De TU/e-beveiliging kan ambulancebestuurders, politiemedewerkers en brandweerwagens van de gemeente precies de weg wijzen. Daarnaast heeft de TU/e een eigen bedrijfsbrandweer.

Alleen de bewoners van de nog in te richten woontorens, Aurora en Luna, krijgen het advies om 112 te bellen. Jahnke: “De overheidsdiensten hebben graag dat de bewoners zich houden aan de standaardprocedure die voor alle burgers op hun woonplek geldt, namelijk dat zij 112 bellen.”

De stickers moeten voor de start van het nieuwe collegejaar geplakt zijn. Een ander voortvloeisel uit de veiligheidsenquête van november 2014 is dat er ‘gouden regels’ opgesteld zijn voor externe aannemers die op TU/e-campus klussen doen. Over gebouwen met hoge risico’s worden bovendien voorlichtingsfilms gemaakt.

Bij Scheikundige Technologie wordt een voorlichtingsfilm gemaakt voor aannemers die in Helix aan het werk gaan. “We moeten voorkomen dat zij niet op de hoogte zijn van wat er allemaal in een gebouw kan gebeuren”, zegt Floor van der Heijden, manager van de afdeling Arbeidsomstandigheden, milieu, veiligheid, en stralingsbescherming. “Het is belangrijk dat ze contact opnemen met de ruimtebeheerder om de risico’s af te stemmen. Dat ze bijvoorbeeld niet de stekker uit een zuurkast halen waar onderzoekers nog proeven doen.” Het is de bedoeling dat er bij meer hoog-risicogebouwen, zoals Flux en Gemini, voorlichtingsfilms gemaakt worden. De film van Helix is nu in de afrondfase.