Selene Wortel in actie.

Dubbel goud zwemmende TU/e-studente smaakt naar meer

Twee keer kreeg ze tijdens het Nederlands studentenkampioenschap zwemmen de gouden medaille omgehangen: Selene Wortel, eerstejaars TU/e-studente Medische Wetenschappen en Technologie, was in het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion eind februari de snelste op zowel de vijftig meter vlinderslag als op de honderd meter schoolslag. Onlangs kreeg ze de TU/e-topsportstatus.

Het is een lastige combinatie, studeren en veel sporten, stelt Selene, “vooral aan het begin van je studie”. De opleiding Medische Wetenschappen en Technologie bleek “een stuk moeilijker” dan de middelbare school waar ze net vanaf was gekomen, “daarbij was ik veel meer gaan trainen: van twee tot drie uur in de week naar tien tot twaalf uur per week”.

De negentienjarige studente behoort intussen namelijk tot de top van Nederland als het gaat om zwemmers van haar leeftijd, en behaalde dit jaar onder meer voor het eerst de finales van een NK. “Helaas”, zo zegt ze zelf, valt ze inmiddels in de senior-categorie: “Tijdens een NK zwem ik bij wijze van spreken tegen alle zwemsters tussen de 18 en 99 jaar”.

Na een dag aan de TU/e reist de studente doorgaans meteen door naar Roosendaal, waar ze vijf dagen in de week traint bij zwem- en polovereniging Hieronymus. De weekenden worden gedomineerd door wedstrijden. Selene zegt wel te hebben nagedacht over een eventuele overstap naar een Eindhovense club, “maar bij Nayade zijn er bijvoorbeeld geen trainingstijden waarop ik extra zou kunnen trainen en bij PSV zou ik geen grote rol kunnen spelen, omdat ze daar genoeg dames hebben. Ook zou ik in het geval van PSV naar Eindhoven moeten verhuizen, terwijl ik nog veel heb waarvoor ik thuis (in Etten-Leur, red.) wil blijven wonen, zoals familie, vrienden en mijn vriend. Bij Hieronymus zit ik ook gewoon erg op mijn plek”.

In het combineren van studie en sport vindt Selene naar eigen zeggen steeds beter haar weg. Studeren gebeurt “eigenlijk overal een beetje tussendoor”, niet zelden ’s avonds laat. “Ik moet veel zelf doen, omdat ik vaak geen tijd heb om naar bijvoorbeeld begeleide zelfstudies of colleges te gaan en deze natuurlijk wél moet inhalen.”

Onlangs kreeg Selene de TU/e-topsportstatus: “Heel fijn, want nu kan er meer rekening gehouden worden met mijn sport. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld tussentoetsen of tentamens die tegelijk met een wedstrijd vallen, op een later moment maken. Ook hoef ik niet naar groepsmeetings die tijdens een training vallen, zolang ik maar goede afspraken maak met iedereen”.

De MWT-studente wil naar eigen zeggen graag doorgroeien in het zwemmen en mikt bovenal op de nationale top-tien op de schoolslag. Dat brengt ook voor de komende maanden een druk trainings- en wedstrijdschema met zich mee. Zo maakt haar club Hieronymus, uitkomend in de A-klasse, dit seizoen kans op promotie naar de hoofdklasse. Selene verschijnt daarnaast op het startblok tijdens de internationale ‘Grand Prix’ in het Belgische Seraing en de Antwerp International Youth Swimming Cup.

Maar het belangrijkste aankomende toernooi voor de studente is de Swim Cup Eindhoven, tevens het Nederlands kampioenschap, in april. “Ik heb me op dit moment gekwalificeerd voor de vijftig meter vlinderslag, de vijftig en honderd meter schoolslag en de vijftig en honderd meter vrije slag. Ook hebben we onder de limiettijd gezwommen met ons dames-estafetteteam. Het wordt dus een druk schema.”

Doel is bovenal om tijdens het kampioenschap in Eindhoven zo vaak mogelijk in de finale te staan “en misschien zelfs in de top te eindigen van het internationale deelnemersveld”. De Swim Cup betreft namelijk een open NK, waaraan ook zwemmers uit andere landen mogen meedoen - al maken ze geen aanspraak op de medailles.

De Swimcup valt precies in de volgende tentamenperiode aan de TU/e, “superonhandig dus. Maar ik ga proberen om alles zo goed mogelijk te plannen. De TU/e helpt daar gelukkig bij”.