Marissa Damink in actie

Bronzen NK-medaille op 800m voor TU/e-studente

TU/e-studente Marissa Damink heeft afgelopen zaterdag brons behaald op de 800 meter bij het NK Atletiek in Utrecht. De 21-jarige studente Psychology & Technology eindigde op slechts negen honderdste van het zilver, maar op ruime afstand van winnares Danaïd Prinsen.

Damink is erg blij met haar bronzen plak, vertelt ze. “De nummers twee tot en met vijf waren erg aan elkaar gewaagd, en ik had vorig jaar nooit verwacht dat ik dit jaar al een medaille zou halen.” Het is de beste uitslag ooit voor de wedstrijdsecretaris van studentenatletiekvereniging Asterix, hoewel ze dit seizoen al wel sneller was dan de 2:09,68 die ze in de NK-finale liep. De studente verbeterde zich dit seizoen al met maar liefst zeven seconden op de 800 meter.

Behalve op de 800 meter is Damink ook snel op de 400 meter – de reden dat ze twee jaar geleden al werd genomineerd voor de titel Sportvrouw van het Jaar bij het Eindhovense Studenten Sportgala. Ook aan de sprintafstand had ze mee kunnen doen, vertelt ze. “Maar ik vind de 800 meter veel leuker, omdat daar ook tactiek bij komt kijken. De 400 meter is gewoon zo hard mogelijk lopen in je eigen baan.” Deelnemen aan beide disciplines is lastig, legt ze uit. “Dan moet je te veel races lopen in een korte tijd.”

Haar bronzen medaille op het Nederlands Kampioenschap opent voor Damink waarschijnlijk de weg naar erkenning als topsporter door de TU/e. “Daarover heb ik vandaag al even gesproken met Misha Latuhihin van het Studentensportcentrum. Een topsportstatus zou heel mooi zijn, omdat ik dan hulp krijg bij het plannen van tentamens, en eventueel zelfs financiële compensatie voor studievertraging die ik mogelijk oploop. Maar eerst ga ik op vakantie!”