"Presenteer in vertrouwde kleding"

Wie van Howard Komproe een conference had verwacht, kwam gisteren in Helix bedrogen uit: de aanwezige scheikundestudenten moesten zelf aan de bak. Toch werd er genoeg gelachen tijdens Komproes optreden, dat diende als introductie van een presentatieworkshop georganiseerd door studievereniging Japie van Scheikundige Technologie en TU/e SkillsLab.

Zelf moet stand-up comedian en (stem)acteur Komproe vanavond aan de bak als Pilatus in het livespektakel The Passion. Daar mag hij voor – naar verwachting - drie miljoen kijkers proberen zijn tekst niet te verhaspelen. Als hij zijn zenuwen onder controle heeft, moet dat lukken: Komproe presteerde het namelijk om misschien wel honderd keer de tongbreker ‘kapotte poppenkoppen’ foutloos achter elkaar uit te spreken. De vrijwilligers uit de zaal die hij onderwierp aan een stel oefeningen hadden beduidend meer moeite met deze en andere spreek- en presentatieopdrachten. Geduldig en – uiteraard – met veel humor wist hij toch het beste uit de arme studenten te persen.

Op verzoek van de zaal sloot Komproe af met een paar tips. Koop nooit nieuwe kleren voor een presentatie; draag iets vertrouwds. Spreek zoals je ook tegen je vrienden praat. En benoem afleidende elementen. “Als je iemand die drie keer niest gezondheid wenst, heb je die afleiding geneutraliseerd en kun je weer verder.”

Het was een lichtvoetig, maar dankzij de adviezen van Komproe toch nuttig begin van de workshop Present Yourself, door Japie samen met het TU/e SkillsLab op poten gezet. Het evenement, met name bedoeld om masterstudenten Chemical Engineering te leren zich beter te presenteren bij sollicitatiegesprekken en tijdens voordrachten, omvatte daarnaast trainingen van presentatiecoach Jerre Maas en acteur Xander Straat. Laatstgenoemde heeft ook ervaring als toneelregisseur en leerde de studenten hoe ze zich het best houding kunnen geven voor publiek. Bij Maas lag de nadruk met name op hoe je de aandacht van het publiek vast kunt houden - niet onbelangrijk als je een boodschap wilt overbrengen.