Stilstaan geen optie tijdens afterparty Dream & Dare

Tien live acts, twee zalen, vijf late (en vroege) uurtjes en hopelijk zestienhonderd bezoekers om het dak eraf te feesten. Dat zijn de ingrediënten van de afterparty voor TU/e’s Dream & Dare Festival, op zaterdag 23 april in de Effenaar. Kraantje Pappie en De Sluwe Vos behoren tot de grote namen op de line-up.

Aron Collard, organisator van de afterparty, is trots op de programmering. De TU/e-alumnus (in 2015 afgestudeerd bij Electrical Engineering en nu parttime onderzoeker in de groep Electromechanics and Power Electronics) is zelf volop actief in de muziekscene, onder meer als dj en producer.

De TU/e-lustrumcommissie benaderde Collard vorig jaar met de vraag of hij de afterparty zou willen optuigen, ter afsluiting van de festivalzaterdag van het driedaagse jubileumevenement. Voornaamste opdracht: “Zorg dat het een echt studentenfeest wordt, aanhakend op het Dream & Dare-thema van het festival”.

De organisator verwacht dat op de campus overdag bovenal een gemoedelijke festivalsfeer zal hangen, waar bezoekers met een biertje in de hand genieten van uiteenlopende live acts. “Voor de afterparty zochten we een wat stevigere basis. Daar is het minder luisteren, maar vooral dansen en feestvieren.” Locatie werd popcentrum de Effenaar, TU/e’s ‘overbuur’ aan de andere kant van het spoor, dat die avond en nacht beide zalen beschikbaar stelt voor de universiteit.

De grote zaal wordt op 23 april omgedoopt tot de rood-getinte Dare Area, waar dansen en feesten voorop staan. “De bedoeling is dat je hier niet stil kúnt blijven staan”. De line-up wordt gevormd door onder anderen Dirtcaps en Kraantje Pappie, “die gaan ervoor zorgen dat het één grote bende wordt”, verzekerd Collard.

De kleine zaal is de blauwe zaal, oftewel de Dream Area. Hier wordt met “een wat diepere muziekstijl” (garage, house, techno) en de nodige special effects een wat dromerige sfeer gecreëerd, “hier waan je je een beetje in de toekomst”. Op de planken staan onder anderen De Sluwe Vos, Olivier Weiter en “powerhouse-held” Wouter S.

Voor de afterparty zijn zestienhonderd tickets te koop, daarvan is op dit moment een kwart verkocht. “Op Facebook zijn nu negenhonderd mensen geïnteresseerd in het evenement, maar het is altijd moeilijk te zeggen hoeveel daarvan er daadwerkelijk ook kómen.” Collard benadrukt dat het evenement tot nu toe nog slechts “vrij laid back” is gepromoot, “we gaan nu pas op pad met posters en flyers”.

Hij heeft goede hoop op een full house op 23 april. “We beginnen om elf uur ’s avonds; niet te vroeg, maar ook niet te laat. Ik hoop dat mensen vanuit het festival op de campus even een hapje gaan eten en daarna meteen doorgaan naar de Effenaar”. De reacties op het programma zijn volgens hem in elk geval heel positief, “vooral De Sluwe Vos, Kraantje Pappie, Dirtcaps en Oliver Weiter leven heel erg”.

De afterparty is in de eerste plaats bedoeld voor studenten en medewerkers van de universiteit, die bij de entree van het popcentrum steekproefsgewijs hun TU/e-pas moeten laten zien. Elke TU/e-gast mag één introducé meenemen. “Als je voor vijf euro (exclusief servicekosten, red.) een feestje met zó’n line-up organiseert, zijn alle kaarten zó weg. Dan zouden veel TU/e’ers, op wie we ons toch vooral richten, misschien achter het net vissen.”