Jett Rebel. Foto | Kim Balster

Dream & Dare: terugblik op de zestigste verjaardag van de TU/e

Waar te beginnen met woorden, als beelden het zoveel beter overbrengen? Vier dagen lang vierde de universiteit - met ruim 17.000 bezoekers - haar zestigste verjaardag. In de stad, voor de diesviering, maar vooral op de campus, die was omgetoverd tot een volwaardig festivalterrein waar wetenschap en vermaak zich moeiteloos in elkaar vlochten.

Op maandagochtend na het lustrumweekend resten slechts de podia en tenten, en er wordt hard gewerkt om de campus weer terug te brengen naar de pré-60-jaar-staat. Terug naar de de normale stand van zaken. Maar niet zonder terug te blikken op een levendig Dream & Dare Festival, een levend visitekaartje voor de TU/e.

Dies en drones

Met vier dagen en een campus vol activiteiten is het bijna ondoenlijk om compleet te zijn. Van de academische plechtigheid in de Catharinakerk, naar de wetenschapsshow op vrijdag, het muziekfestival op zaterdag tot de familiedag op zondag; voor ieder was wat wils. Het dronecafé was enorm populair; op alle dagen stond er een flinke rij om een drankje te kunnen bestellen en ontvangen van Blue Jay, de drone die door een studententeam ontwikkeld en gebouwd is.

Grote drukte was er ook in de loopbrug tussen Matrix en MetaForum: Alumni Avenue. Duizend TU/e-alumni graveerden in het lustrumweekend hun naam en afstudeerjaar in het glas van de loopbrug. Geduldig wachtten ze op elkaar om zichzelf in glas te mogen vereeuwigen op hun alma mater. Van ‘gewone’ alumni en studievriendenclubjes tot oud-dispuutsleden en ouders die hun namen samen met die van hun kinderen in het glas vereeuwigd wilden zien.

Ook het abseilen van Vertigo was populair: op alle dagen stond de rij met daredevils tot buiten het pand van de faculteit Bouwkunde. Op vrijdag daalden als eersten sportcentrum-directeur Wim Koch, decaan Industrial Design Aarnout Brombacher en decaan van Industrial Engineering & Innovation Scienes Ingrid Heynderickx Vertigo af aan een touw.

Bij de discussie met universiteitshoogleraren op vrijdag waren nog veel stoelen leeg. Het was van tevoren uitverkocht en veel mensen hebben het toch op het laatst laten afweten. Wie er was hoorde onder anderen Wil van der Aalst, René Janssen en Bert Meijer over hun dromen en daden vertellen.

De zaterdag werd geopend met een community lunch. In de markthal van MetaForum aten driehonderd medewerkers, studenten en vrienden warme en koude gerechten uit verschillende landen. Ondertussen werden ze vermaakt met een loterij, een quiz over zestig jaar TU/e en de opdracht hun visie op TU/e's toekomst te geven.

Bierkrattenbrug en dansende menigtes

De verdere dag werd gevuld met muziek en een echte festivalsfeer. Met volop eettentjes, verschillende podia met topbands zoals Chef'Special, Jett Rebel, Liptease en Nielson, die - ondanks de  kou - de menigte zonder moeite in beweging kregen. Gevolgd door een uitverkochte afterparty in de Effenaar, waarvoor studenten last minute via Twitter nog probeerden kaarten te krijgen.

Op zaterdagmiddag werd ook het nieuwe wereldrecord bierkratbrugbouwen binnengehaald door TU/e-studenten. Met een overspanning van 27 meter - en voor het eerst daadwerkelijk over water, de Dommel in dit geval - was het record terug in Eindhovense handen.

De laatste dag was voor jong en oud: een science show, gehost door BNN-presentatoren Valerio en Tim, TU/e-talks, dobberen op een bootje in de vijver, keepen tegen de wereldkampioenen robotvoetbal, sciencelabs voor de kinderen, exposities over 60 jaar TU/e, live muziek, het dronecafé, droneraces bij Flux, bossabal op een enorm springkussen, ijsjes met vleessmaak; het feest was compleet.

Memorabel event

Lucas Asselbergs, hoofd Studium Generale en projectleider van de lustrumcommissie van het Dream & Dare Festival, kijkt terug op een geslaagd evenement. “We wilden een festival organiseren waarbij je achteraf zegt ‘daar had je bij moeten zijn’. Ik hoop ook echt dat bezoekers er zo op terugkijken. Alles wat er stond op het festival heeft de aandacht gehad die het verdiende; van de muziekoptredens op zaterdag tot aan de wetenschapsshow met Tim en Valerio op zondag en van het dronecafé tot aan het Dream & Dare Pavilion. Ook de discussie met universiteitshoogleraren op vrijdag was een prachtig evenement - al zat de zaal niet helemaal vol. We hebben niets hoeven annuleren, alleen het abseilen is nu en dan stilgelegd als het te hard regende.”

De organisatie had met slechts enkele kleine tegenvallers te maken. Zo was het lastig geweest om genoeg vrijwilligers te vinden - onder meer vanwege de Batavierenrace die ook dit weekend was. De wifi op het terrein haperde soms, waardoor pinnen niet altijd lukte en de optredens waren zaterdag uitgelopen - waardoor de eindtijd van 23.00 uur dreigde te worden overschreden. Asselbergs: “Jett Rebel was gelukkig bereid om korter te soundchecken en bij de gemeente hebben we een vergunning geregeld om het feest wat later te laten eindigen. Al met al hebben we in hechte samenwerking met veel studenten en medewerkers een memorabel event beleefd en we hebben ondanks de gure weersomstandigheden op zaterdag 11.500 en op zondag zo’n 6.000 bezoekers gehad.”

Hay Becks, teamleider Safety & Security aan de TU/e, spreekt over een vanuit beveiligingsoogpunt ‘top’ verlopen festival. “Het was erg prettig werken. Het enige incidentje was dat een student dronken op de grond lag - een vriend heeft hem naar huis gebracht. Het scheelt ook wel of het 25 of 9 graden is. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer alcohol er meestal wordt gedronken.”

Wil je nog even nagenieten? Bekijk hieronder onze selectie. Alle foto's van Bart van Overbeeke kun je op zijn site bekijken en downloaden..