Een deel van de TU/e-studententeams. Foto | Bart van Overbeeke

Studententeams hengelen samen naar nieuwe leden

Ze behoren inmiddels tot de paradepaardjes van de TU/e die, elk met hun eigen project, onder meer veelvuldig scoren in de media: de TU/e-studententeams. Morgen, woensdag 23 maart, presenteren ze zich voor het eerst gezamenlijk in de ‘markthal’ van MetaForum, met als doel nieuwe studenten te werven die verder gaan werken aan de mobiliteit van de toekomst.

Nova, Pulse, de URE11 - volgens medeorganisator Quinten Oostvogel van het wervingsevenement is het de eerste keer dat de verschillende auto’s, een motor en een drone-in-ontwikkeling op een centrale plek op de campus bijeenkomen. “We werken als teams steeds meer samen, zitten sinds een jaar ook onder één dak in Momentum, maar op een redelijk afgelegen plek op de campus. Ik denk dat veel TU/e-studenten onze voertuigen wel kennen via Cursor of andere media, maar ze nog nooit in het echt hebben gezien.”

Bovendien, zo zegt Oostvogel, zelf actief binnen TU/ecomotive: “We zijn inmiddels met heel veel teams; recent zijn Team FAST en Blue Jay Eindhoven er nog bij gekomen. Al die teams hoeven natuurlijk niet apart van elkaar steeds hetzelfde trucje uit te halen of alles opnieuw uit te vinden”.

Onder andere met het oog op de werving van nieuwe leden slaan de studententeams dan ook graag de handen ineen. Want ze zitten weliswaar allen hoopvol aan de rand van dezelfde vijver; de vissen waarnaar wordt gehengeld, verschillen toch veelal per team, zowel in hoeveelheid als in soort. “URE en wij zoeken bijvoorbeeld vooral bachelorstudenten voor een parttime job, terwijl FAST zowel bachelor- als masterstudenten en zowel parttimers als fulltimers zoekt. Elk van onze teams heeft een andere opzet en organisatie.”

De teams hopen woensdag samen zoveel mogelijk belangstellenden naar de markthal te lokken voor een eerste kennismaking. “We willen bezoekers laten zien wat de verschillende teams nu eigenlijk doen en wat hun eventuele rol in zo’n team kan zijn.” Na die eerste kennismaking kunnen studenten hun eventuele interesse voor een team kenbaar maken, waarna de gebruikelijke sollicitatie- en selectieprocedures van start gaan.

University Racing Eindhoven, TU/ecomotive, STORM Eindhoven, Blue Jay Eindhoven, het ATeam, Team FAST en InMotion zijn de zeven teams, samen goed voor een paar honderd leden, die zich woensdag presenteren. Opvallende ontbrekende op het overdekte plein is Solar Team Eindhoven (STE) met zijn zonne-gezinswagen Stella Lux. Niet dat het team het gezamenlijke initiatief niet toejuicht; volgens teamlid Xander Houtman zit de ploeg eenvoudigweg al in een volgende fase van werving. STE hoopt zijn nieuwe team in de tweede helft van mei rond te hebben, “de deadline voor het insturen van CV’s is al geweest”.

Vanaf half vijf ‘s middags is er een korte gezamenlijke presentatie over waarom het interessant is om deel te nemen aan één van de studententeams, vertelt Oostvogel. Want, zo somt de Automotive-student moeiteloos op: “Het is niet alleen gewoon heel léuk - je leert ook een boel, werkt samen met bedrijven en bouwt daarmee al een netwerk op terwijl je nog studeert, je werkt in een multidisciplinair team en je mag werken aan innovatieve concepten en ideeën. Én het staat mooi op je cv”.

Het wervingsevenement in de hal bij MetaForum is van 11.00 tot ongeveer 18.00 uur. Gratis lunch (vanaf 12.30 uur) en drankjes (vanaf 16.30 uur) voor de bezoekers zijn inbegrepen.