Foto | Bart van Overbeeke

TU/e mag zich Fair Trade University noemen

De TU/e mag zich sinds gisteren Fair Trade University noemen en is daarmee de tweede universiteit in Nederland met dit label. De Fair Trade University Certificate is met name een beloning voor productvoering en het uitdragen en onder de aandacht brengen van eerlijke handel. Collegelid Jo van Ham nam het certificaat gisteren in ontvangst.

‘Fairtrade Universiteiten en Fairtrade Hogescholen’ maakt deel uit van de al langer bestaande campagne ‘Fairtrade Gemeenten’. Dit initiatief wil zoveel mogelijk gemeenten, bedrijven, organisaties, winkeliers, consumenten en dus ook hoger-onderwijsinstellingen inspireren om te kiezen voor eerlijke handel.

Het certificaat is met name de verdienste van het GO Green Office, het TU/e-platform dat de schakel vormt tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Met steun van het College van Bestuur en de Stuurgroep Duurzaamheid heeft GO Green Office zich voor het certificaat ingezet. Aan de vereisten van voldoende duurzame producten voldeed de universiteit al langer, maar de afgelopen maanden is vooral tijd gestoken in het opzetten van activiteiten in samenwerking met diverse partners rond het thema en studenten en medewerkers informeren over de ambities en gezette stappen. Zo is vorige week bijvoorbeeld de film 'Blood in the Mobile' vertoond en was er een lezing over het onderwerp.

Volgens Cyrille Gijbels-Janssen, coördinator van het GO Green Office 'begint het allemaal pas' nu het certificaat binnen is. "Hiermee spreken we als universiteit de intentie uit om studenten en medewerkers nog meer bewust te laten worden van eerlijke handel. Om het certificaat te behouden, moet je daaraan aandacht blijven besteden."

Het GO Green Office heeft verschillende plannen. Zo zijn er gesprekken gaande om medewerkers een abonnement te kunnen laten nemen met de Fairphone. Verder heeft het Office contact gelegd met de Fairtrade-werkgroep van de gemeente Eindhoven. Gijbels-Janssen: "Eindhoven heeft bijvoorbeeld een 'eerlijke winkelroute'. Wellicht kunnen we daar over een tijd in worden opgenomen. Daarnaast is het interessant om te kijken welke stap we nu op dit gebied gezamenlijk kunnen nemen."