Borrel XL. Foto | Bart van Overbeeke

Wolken wijken voor derde Borrel XL

Als om vier uur de Borrel XL op het KOE-veld begint, trekt het wolkendek spontaan open en begint de zon te schijnen. Op dinsdag 3 mei vond de derde editie van deze gigantische openluchtborrel plaats, met enkele honderden deelnemers.

Hoe het eigenlijk tot deze extra large borrel is gekomen, daar heeft onder anderen tapper Sebastiaan Goossens wel een verhaal bij: “Vóórdat de Borrel XL werd georganiseerd, was er de FSE-dag: een dag waarop de besturen en leden van de verschillende studieverenigingen een dagprogramma volgden om elkaar beter te leren kennen. Het was moeilijk mensen naar deze dag te trekken, maar de borrel aan het eind werd altijd goed bezocht. Ik zat drie jaar geleden in de organiserende commissie en toen besloten we er gewoon een grote borrel van te maken, voor alle studenten van de TU/e.”

Glenn Bergmans, oud-president van de organiserende Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE), vult aan dat dát juist het belangrijkste is: de studenten, besturen en tappers van de verschillende studieverenigingen wat dichter bij elkaar te brengen. En dat is gelukt. Alle studieverenigingen werken mee aan het evenement.

Dinsdag staat het hele KOE-veld voor Vertigo vol met studenten die de activiteit beoefenen die hen, naast studeren, het meest aanspreekt: samen borrelen. Er zijn vier grote bars, een dj-tafel waar zomerse plaatjes de revue passeren, een foodtruck en heel veel gezelligheid.

Om vier uur begint het feest langzaam, met hier en daar groepjes zittende mensen op het veld. Maar naarmate de tijd vordert, wordt het steeds drukker en om zeven uur beginnen zelfs wat mensen te dansen op de minimal en techno die door de dj worden aangevoerd.

Bij wijzen van voorpret voor de borrel konden mensen zich dinsdag rond lunchtijd al wagen aan een springkussenparcours met hindernissen. Erik van Heijst, secretaris van de FSE en hoofd van de organisatie van het evenement, vertelt dat per uur meer dan tweehonderd mensen probeerden het einde van het obstacle course te behalen. Eenieder die dat voor elkaar kreeg, verdiende een gratis lunch.

Volgens Van Heijst is het parcours, samen met de foodtruck die de studenten voor de borrel hebben weten te pachten, het leukste wat hen dit jaar is gelukt. “Vorig jaar aten de mensen nog een broodje bal; nu kunnen we ze een echte truckerburger aanbieden.”