Foto | Bart van Eijden

Verbroedering en simpel vermaak bij Buitenborrel XL

Een buitenborrel waarbij het van begin tot eind regent; het drukt de pret niet dinsdagmiddag in de 'markthal' van Metaforum. De Federatie Studieverenigingen Eindhoven hield er haar Borrel XL. Doel was niet de FSE te promoten, maar studenten te laten zien dat er, behalve hun eigen studievereniging, op de campus nog negen andere leuke verenigingen zijn.

“We willen de studenten eens één donderdag uit hun eigen faculteitskroeg trekken”, zegt FSE-voorzitter Jim Stolk, “en daarom kozen we deze donderdagloze week”. Het weer zit ronduit tegen, maar verzet maar eens een activiteit waarbij tien verenigingen betrokken zijn.

Eerdere jaren hield de koepelorganisatie een hele FSE-dag, maar de serieuze onderdelen én het afsluitende feest in de stad hebben ze laten vervallen. Het lijkt een goede keuze, gezien de opkomst die volgens Bor de Kock van GEWIS (Wiskunde & Informatica) vijf keer zo groot is als vorig jaar. Hij verwacht dat er wat later op de dag, als alle colleges afgelopen zijn, wel vijfhonderd studenten in de markthal zijn. “Echt, mensen kwamen me bedanken dat we alles behalve de borrel hebben laten vallen”, zegt De Kock, tevens voorzitter van de werkgroep FSE-dag. Over blijven goedkoop bier en laagdrempelige spelletjes.

Veel verenigingen hebben iets meegebracht om de feestvreugde te vergroten. Thor (Electrical Engineering) regelde de muziekinstallatie, CHEOPS (Bouwkunde) heeft een rodeostier bij zich en GEWIS (Wiskunde & Informatica) laat studenten binair bierdrinken met volle of lege bekers. “Dit is low-budget en niemand mist iets”, zegt De Kock tevreden. Zijn conclusie is dat het niet duur hoeft te zijn om met zijn allen iets goeds neer te zetten.

De studieverenigingen zijn niet zo eenkennig als FSE-voorman Jim Stolk mogelijk denkt. “We komen wel eens bij Van der Waals en soms gaan we met een paar man naar Intermate”, zeggen drie Thor-bestuursleden. Ze weten dat er bij Van der Waals (Technische Natuurkunde), bij Japie (Scheikundige Technologie) en tegenwoordig ook bij GEWIS een deurbeleid is dat alleen leden toelaat. “Maar bestuursleden kennen elkaar en dan is toegang wat makkelijker.” Wat is de leukste vereniging? “Onze eigen! Wij horen bij de G3.”

De studenten leggen uit: “G3 staat voor de grote drie, dat zijn de studieverenigingen van de oudste drie studierichtingen: Elektrical Engineering, Werktuigbouwkunde en Scheikundige Technologie. Later is het de G4 geworden, omdat Technische Natuurkunde er ook bijkwam. Het geeft een speciale band vanwege de gelijke cultuur”. Gelijke cultuur? “We zijn gewoon keihard technisch”, vat Bram Witteman (derdejaars EE) die cultuur kort samen. Cursor wil nog even weten of de G4 misschien neerkijkt op jongere verenigingen als Protagoras (Biomedische Technologie) en Lucid (Industrial Design), maar de studenten passen voor een antwoord. “We zijn hier toch voor de verbroedering?”, zegt Harold Vervoort (vierdejaars EE) diplomatiek.