Steinbuch presenteert het eerste exemplaar. Foto | Bart van Overbeeke

Deel opbrengst Slimme Scheurkalender gift voor TU/e

De tweede editie van de Slimme Scheurkalender - gemaakt door hoogleraar Maarten Steinbuch en zijn vrouw Inge - is gistermiddag gepresenteerd. Vijfduizend euro van de opbrengst van de 'weetjeskalender' doneert Steinbuch aan de TU/e voor de studententeams.

Dit jaar is de oplage van de tweetalige kalender negenduizend stuks. "We zitten hier in een geweldige regio met veel innovaties, daar mag best meer aandacht voor zijn", zo beschrijft Steinbuch de reden waarom hij en zijn vrouw de kalender hebben gemaakt.

Steinbuch doneerde ook vorig jaar een deel van de opbrengst; toen was Stichting Techniekpromotie de gelukkige, en ook voor de studententeams staat er nog een bedrag gereserveerd van circa zesduizend euro. Dit jaar krijgen allebei de instanties wederom een donatie. De studententeams ontvangen deze dit jaar via het Team Fundraising Development. Kartrekker Karen Ali nam de cheque in ontvangst.

Het bedrag - 5.000 euro - is geoormerkt om in te zetten voor de studententeams aan de universiteit. "Ik geniet ontzettend van de studententeams die we hier hebben, daar zit de kracht van innovatie. Vandaar mijn bijdrage voor deze teams. De TU/e moet dan maar besluiten hoe ze dit geld wil verdelen", zegt Steinbuch.

De TU/e maakte onlangs bekend via fundraising extra geld te willen aanboren voor de universiteit - via donaties van bedrijven of individuen. Dit is de eerste schenking die gedaan wordt. Steinbuch: "Dit bedrag is natuurlijk maar een speldenprikje, het moet straks om miljoenen gaan die de universiteit via de vierde geldstroom binnenhaalt. Ik geloof hierin. En als deze kleine bijdrage helpt om mensen bewust te maken van de mogelijkheden- zij het als je een schenking wilt doen, of een legaat wilt nalaten. Alle giften zijn ANBI-waardig, dus aftrekbaar van de belasting. En het geld wordt gebruikt om jonge mensen op te leiden, voor onze toekomst. Daar gaat het uiteindelijk om."